|
|
|
|---|---|
|
Det bara slog mig när jag bläddrade igenom inläggen här..... I somras när jag körde på autobahn i runt 180km/h så inträffade en olycka lite längre fram på vägen, vilket gjorde att alla bilar panikbromsade. Vad som då förvånade mig var att mina hjul låstes när jag stampade på bromsen. Är det så att om man kommer i hög fart och panikbromsar att hjulen tvärlåser sig? Vad är då låsningsbria bromsar? | |
|
Låter som din abs inte funkar. Om man panikbromsar i hög fart så hänger inte absen riktit med så det blir ett stort antal små upplåsningar av hjulen men inte så det låser hjulen helt endast en liten del av en sekund. Henrik |
|
| Hmm. det är väl något som borde givit utslag i DIS? Bilen var på Inspektion II några veckor innan. | |
|
Stout: upp till bevis ( asfalt för dom hårda grabbarna , grus för dom mjukare) så torde det väl vara självvisande eller?? |
|
|
Jag körde en bil med abs på vintern, backade och bromsade så abs:en hoppade igång, då slutade den fungera (lampan lös, och hjulen låste sig när jag provade igen) Efter en omstart av bilen så fungerade det igen... Måste vara Microsoft programvara i bilens databox :) Tänkte på det här med abs... på halkbanan är det ju snorhalt, och då kan man ju knappt nudda bromsen innan abs:en hoppar igång, men om man då trycker ner pedalen (tar i hårdare än abs:en) då borde man få låsning... Kan vara det som hänt dig... Man ska ju få oanade krafter vid paniksituationer...:) Har du provat om de fungerar senare? |
|
| Har aldrig fått låsning sedan dess faktiskt. Har iof inte panikbromsat i som då. Man blev lätt skakig när man ser hela fältet framför med röda bromsljus och kommer själv i nästan 200 knyck och får låsning. Jag minns att jag tänkte, nu äts det däck. | |
| Hade du låsta däck hela vägen från 180-0 ??? Är du säker på att hjulen låste sig... en del däck skriker ju iaf. Speciellt om de är varma (som i hög fart), Vibrerade inte bromspedalen/kunde du styra? | |
| Jag släppte lite på bromsen när faran var över. Någon eller några sekunder. Så hastigheten blev lite lägre men inte mycket, tror jag kom ner till 120km/h när jag släppte från helt. | |
|
Fick du sk plattor på däcken - borde du ha fått isf. Mvh /NP |
|
|
Bromsade rätt hårt härromveckan nere på Autobahn, låg väl i ca 220, vist skriker det lite om däcken då, men de låser sig inte. iofs var det ingen "Panikbromsning", men att du känner ABS´sn pumpningar brukar nog bara hända när man kommer ner i hastighet, sedan slutar de att fungera vid ca under 10km, men det har ju ingen betydelse. Det skall eg mycket till för att man känna pumpningarna, oftast då i lägre hastigheter, detta då ABS´n pumpar olika antal ggr per sek beroende på hastighet. Ford Scorpio på 80-talet var först med ABS, då var utvecklingen så långt kommen att ABS´n pumpade max 6-8ggr per sekund, på moderna bilar är det nu uippe i så mycket som 24pumpningar per sek, och då skall det mycket till för att man i höga hastigheter skall känna av den, därför kan det skrika om däcken iaf. *BAWORAK* |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag måste fråga samma sak som övriga; är du säker på att inte ABS:en hoppade in? Jag panikbromsade också på autobahn i somras, och hjulen börjar ju skrika men du känner i bromspedalen att ABS:en jobbar. Annars är det väl bara att åka ut och testa när det har regnat lite? Tror inte heller att den skulle gå igenom en service med trasig ABS. Förresten, tänds varningslampan när du slår på tändningen? Om lampan inte är bortplockad så borde den lysa om ABS:en är ur funktion. mvh Johan |
|
Citat Stout:"...man ser hela fältet framför med röda bromsljus och kommer själv i nästan 200 knyck och får låsning. Jag minns att jag tänkte, nu äts det däck." Det är inte vad jag skulle tänka. |
|
| Det brukar smågnälla om däck vid full inbromsning med en ABS-försedd bil. Utan ABS smågnäller det inte, då vrålar det om däcken. En inbromsning med låsta däck från 180 är mycket dramatisk. Det brukar vara svårt att hålla bilen i korrekt kurs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.