|
|
|
|---|---|
|
540iA E39 -96 Jaha, förra året gick min kylare sönder där det är som standard att den går sönder, vid övre uttaget då plasten hade vittrat sönder och gått av. Sedan gick en av slangarna baktill i motorn sönder som en winerkôrv så allt vatten rann ut där bak. Då det felet uppstod tänkte jag att nu j-vlar få det vara nog, så jag köpte in en uppsättning kylarslangar om någon med skulle gå sönder så man har hemma. Då tänkte jag att "nu har jag garderat mig från kylarproblemen". Men, hör och häpna, det visade sig att jag hade fel!! :-) Idag stannade jag till vid en kiosk för att köpa senaste nummret av Vi bilägare för att läsa däcktesten, men då jag kom ut så rann det kylarvätska från bilen, ganska mycket också. Då hade jag kört en stund så den var varm och välanvänd så att säga. Jaha, så det var bara att vänta på att bilen blev kall, eller nästan i alla fall. Körde sedan hem, ca 500m så det var inte så farligt, eller? Temp-mätaren visade kl 12 hela tiden, ingen tendens att komma till röd markering. Kollade sedan upp var läckan ser ut att komma från, jo, den kom från temp-mätaren, tror jag att det är, den sitter under expansionskärlet, där droppade det ganska friskt. Hur som helst så tror jag det ska räcka med att byta ut sensorn (så den är ny) och expansionskärlet. Kan tillägga att man behöver nog inte byta kylarvätska på 10 år snart, så ofta som jag har fyllt på ny kylarvätska vid alla verkstadsbesök... ;-) Så till min anledning till mitt inlägg, förutom att få ut lite "oj, vad det är synd om mig"-text: Är det något som är vanligt att den läcker just där? Är temp-mätaren en kombinerad temp + "nivå-mätare"? Något mer man bör byta samtidigt då bilen har gått 14500 mil? Hur mycket kan det tänkas kosta att byta? /Hammar | |
|
Vilka mer fel kan man tänka sig på min bil och årsmodell? ------------------------------------------------------------ Kombiinstrumentet är nytt Kylaren är ny Vattenpumpen är ny då den gamla läckte. (glömde att skriva det i mitt föregående inlägg) Bakre kylarslang (en av de 2) är ny Nya stötdämpare Nya bromsar runtom inkl. handbroms (sedan ett år tillbaka) Värmeventilerna är nya då de gamla gjorde att jag fick full värme hela tiden Ventilkåpspackningarna, båda, är nya då de gamla läckte in olja. ------------------------------------------------------------- Kostand för allt detta vill jag inte ens nämna... men det käns kan man säga. /Hammar |
|
|
Det som sitter i botten på expansionskärlet är nivågivaren. Mer fel du kan vänta dig, hjullager, kattar diverse framvagnsdetaljer finns säkert ännu mera Asken har koll han har gjort det mesta. Mvh |
|
|
Tack, jag tror det är fel på nivågivaren också för det är sällan/aldrig den varnar för låg vattennivå i kylaren. Den gjorde det ett tag för ett par år sedan då jag köpte bilen, men då varnade den då det inte behövdes. Vad jag undrar mer är om man kan köra bilen till närmsta verkstad utan att motorn kokar? Om det t ex. inte finns något vatten kvar i kylaren, kommer tempen att gå upp eller visar den fel? /Hammar |
|
|
Läste denna tråd och skapade en liten lista med vanliga fel utifrån andras erfarenheter och mina egna: Länk Där fanns just mitt problem med läckande expansionskärl... så det är mycket vanligt. Jag tackar för uppmärksamheten sleeperix, imorgon ska jag jaga verkstäder som kan fixa mitt problem. BTW: Som alltid sker alla fel under helgen då allt är stängt, men då har jag å andra sidan mindre behov av bilen så det går jämt ut... ta i trä... :-) /Hammar |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det expansionskärlet som läcker så det får du byta. Innan du byter givare så testa den först i det nya kärlet. Jag är osäker på om det räcker med att ha den "löst", men för säkerhets skull så testa den innan du köper ny. Varför kärlet läcker vet jag ej men jag håller (för tillfället) med Asken om att om bilen kokar så pajjar kärlet. Om du tittar extra noga på nivågivaren så kan du ev. se om skyddslacken har släppt vilket indikerar att det har varit för varmt i behållaren. Om du kopplar upp dig så kan du kolla vilka fel som finns inregistrerade. Frågan är då varför blir det så varmt så att ett kärl/nivågivare pajjar utan att man som förare får ngn som helst indikation innan om att det är lite för varmt i systemet. Jag funtar på om man skall dra igång ngn form av kampanj. Jag håller för tillfället på att samla på mig en massa med information ("inofficiella" uppgifter) angående strulande termostater, kylare och dylig för att se om man kan fixa till ngt. Dock så har det varit tyst i USA vilket kan visa att det är svårt (annars hade det funnits ngn stämmning) eller så kan det vara som så att ingen reagerar över det hela utan tänker att det är normalt. Jag personligen tycker inte att det är normalt att bilar som är 5-7 år gamla kräver en "helrenovering" av kylsystemet oavsett vilket material som det är byggt i. Om inte annat så känns det som jag m.fl vill ha en vettig förklaring till varför det som händer har hänt. Håller Ni med? |
|
Jag håller med till fullo. Jag tycker det är tydligt då fler har precis samma fel på sina bilar, så det borde ju innebära ett fabrikationsfel/kvalitetsfel som jag tycker borde ha förlängd garanti eller liknande. För min del har jag ju i, och med byte av expansionskärl, bytt ut nästan hela kylsystemet och därav alla problem med den biten, frågan är bara om hur länge det hjälper, kommer jag få samma problem om ett år eller kanske månader eller har de lyckats få fram lite bättre prylar sedan bilen byggdes. Hoppas kan man ju alltid.... :-/ /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.