|
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Kan någon skriva ut utförlig beskrivning hur man ställer tändningen? Vart allt sitter osv. 320 86a. |
| det sitter en skruv på fördelaren lossa på den sen kan du vrida fördelaren fritt och på så vis ställa tändningen ! | |
-BeeMWe- |
Ok finns det några markeringar som visar hur den ska stå för att va som bäst ? |
|
Finns en markering i fördelaren(när locket är avtaget)ställ rotorn ungefär 25% in på märket när ettans cyl. är i öd,det är en bra grundinställning om jag inte helt missminner mig. Henrik |
|
ormen |
du skall använda en tändningsinställningslampa, annars får du be nån som har ett mycket vasst och erfaren öra! |
| Börja med o "grundställa" motorn efter markeringarna på kamdrev/svängningsdämparen+fördelaren samt kolla även att kammen står exakt för sitt märke(om ikke så behöver remmen plockas väck o märkena justeras i fas).Starta därefter bilen o varmkör den.Tomgångsinställning mm skall vara någorlunda korrekta.Det skall sitta en skylt i bilen som talar om hur mycket tändningen skall avanceras vid ett visst varvtal,på min gamla E30 var det 3000 varv o X antal grader(minns ej).Anslut en tändlamapa,plugga vakummslangarna till fördelaren(de skall ej vara anslutna!) o varva upp bilen till det angivna varvatlet.Innan dett bör du ha lolkaliserat det "dynamiska" tändmärket på svängningsdämparen har för mig att det är Z-märket!Sätt en ljus färgklick på det sträcket så syns den bättre!Sen e de bara o hålla bilen vid angivet varv o vrida på fördelaren till Z-märket är i fas med märket på kamremskåpan!!Klart!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.