AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

Ställa tändningen 320 -86

-BeeMWe-
Kan någon skriva ut utförlig beskrivning hur man ställer tändningen? Vart allt sitter osv. 320 86a.
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
det sitter en skruv på fördelaren lossa på den sen kan du vrida fördelaren fritt och på så vis ställa tändningen !
-BeeMWe-
Ok finns det några markeringar som visar hur den ska stå för att va som bäst ?
Finns en markering i fördelaren(när locket är avtaget)ställ rotorn ungefär 25% in på märket när ettans cyl. är i öd,det är en bra grundinställning om jag inte helt missminner mig.

Henrik
ormen
du skall använda en tändningsinställningslampa, annars får du be nån som har ett mycket vasst och erfaren öra!
Börja med o "grundställa" motorn efter markeringarna på kamdrev/svängningsdämparen+fördelaren samt kolla även att kammen står exakt för sitt märke(om ikke så behöver remmen plockas väck o märkena justeras i fas).Starta därefter bilen o varmkör den.Tomgångsinställning mm skall vara någorlunda korrekta.Det skall sitta en skylt i bilen som talar om hur mycket tändningen skall avanceras vid ett visst varvtal,på min gamla E30 var det 3000 varv o X antal grader(minns ej).Anslut en tändlamapa,plugga vakummslangarna till fördelaren(de skall ej vara anslutna!) o varva upp bilen till det angivna varvatlet.Innan dett bör du ha lolkaliserat det "dynamiska" tändmärket på svängningsdämparen har för mig att det är Z-märket!Sätt en ljus färgklick på det sträcket så syns den bättre!Sen e de bara o hålla bilen vid angivet varv o vrida på fördelaren till Z-märket är i fas med märket på kamremskåpan!!Klart!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.