AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
504

9*16" på e30

Andreas
Är sugen på att tyskstuka bilen lite med 9" breda 16"-fälgar skodda med 215/40. Någon som har erfarenhet av detta. Funkar det bra med så feta hjul, tänkte mest på om det skrapar i när man svänger osv? Blir det ojämnt slitage på däcken som är förhållandevis smala mot fälgen?

BMW ROCKS
Tjena, jag såg efter att jag har skrivit mitt inlägg att även du som var några rader nedanför oxå undrar samma sak...

Tycker att det stuket är skitsnyggt...Finns en bil i galleriet(BMW 320, Joakim Lycksell tror jag han heter) kolla på den bilen ska du få se :)

Om du hör nåt om det så kan du maila till mig:
andreas_johansson@home.se

Mvh
//Andreas
Andreas
Ganska smålustigt :)
Kolla www.e30.de och klicka på fotostories, där finns det mycket läckerbitar...

BMW ROCKS
Håller helt med er grabbar, tyskstuket regerar! Skrev ett liknande inlägg för en tid sedan men tyvärr ser det ut som det inte finns så stort intresse för 9*16
Andreas
Verkar hur som helst som att det inte finns någon med erfarenhet av 9x16". Man kanske får maila nån tysk snubbe istället.
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag har erfarenhet från min förra E30 med 9x16" (ET15 har jag för mig)!

Sänkt ca 80mm både fram och bak. Valsade eller rättare sagt inbankade skärmkanter bak annars drar däcken i. Men efter denna åtgärd var det aldrig någon tendens till däckskrap trots 3 st i baksätet. Fram var inget modifierat och inga problem heller.

Vad som är lite trist är att däcken bak blir blankslitna på insidan och som nya på utsidan (om bilen är sänkt dvs). Däcken håller också kortare eftersom däckprofilen lutar inåt och däcket blir varmare (enl däckhandlaren).

Väghållningen blir makalöst bra tillsammans med en sänkning, som för övrigt blir ett måste annars ser det inte klokt ut. Vill du ha rätt stuk så ska du, precis som du skrev, ha varken bredare eller smalare än 215/40-16

Mvh
Carsten
Andreas
Tack för ditt svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.