|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar om någon vet hur det funkar att rensa kattarna på en 88 vad jag förstått måste dom sitta kvar på bilen men inget funktionskrav någon som provat? blir det någon effektökning? MVh Jonatan | |
|
Hej Bulle... Använd "sök inlägg" så hittar du en mängd inlägg om just detta. Mvh Skalman |
|
|
Hej bulle,,,,,,, Du får kanske lite mer avgasljud men tror inte det gör så mycket på effekt. Funderade på att göra det jag med men lyfte upp bilen och såg att kattarna är ju svetsade i avgasröret så det blev för bökigt tyckte jag. Annnars har du rätt om att dom ska sitta där men behöver inte fungera......kraven kom ju -89 |
|
|
Då tar vi det ytterligare en gång... Kraven på befintlighet och funktion är samma för ALLA bilar som i originalutförandet är utrustade med katalysator, oavsett årsmodell... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Det kan göra en stor skillnad om du rensar kattarna. Jag har gjort det på ett flertal bilar och det har blivit märkbar skillnad. Det är bara klyva katten med vinkelslip rensa och sen svetsa ihop igen, lycka till |
|
| Som Jeppe säger, Är bilen utrustad med kat så ska denna finnas samt fungera. | |
| Fast kattvärderna mäts ju inte på en -88 så det går ju utan att SBP ,märker det... | |
|
Avgasgränsvärdena har egentligen ingenting med kraven på ev. katalysator att göra. Men det är rätt som du säger, bilar av årsmodell 1988 eller tidigare har högre avgasgränsvärden vilket man normalt sett klarar även utan fungerande katalysator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är ju så här att katalysatorn har den funktionen att rena avgaserna. Så när man tar bort katalysatorn så är det väldigt svårt att besikta, och få bilen att gå igenom. På vissa bil modeller så är det inga problem för reningen är så pass hög så när katalysatorn strejkar så får den bra värden ändå. Men det är ingen ide att chansa så det är bra med ersättnings kattar eller rör. Det är bara att spara orignal katten den slänger du på sen när du ska besikta. Sen gör man skarvar framför och bakom katten. lycka till .... chikaka! |
|
|
Tar man bort katalysatorn på en bil som ska ha katalysator ska den inte gå genom en besiktning oavsett hur bra avgasvärdena är. Visst är det möjligt att bara montera katalysatorn den dagen man besiktar bilen, men detta innebär att man kör olagligt alltid annars med allt detta kan innebära, exempelvis föreläggande om besiktning och böter och/eller åtal för miljöbrott... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.