AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
652

3 frågor, motor och drivlina 535 -91

Tja!

Går väl lika bra med en tråd, som med tre oilika...

Jag har 3 fel som jag försöker rätta till på bilen.

1. Relativt lätta vibrationer runt 30-40-50 (ca) från bakvagnen. Känns mer då jag accelererar. Är detta möjligen stödlagret till kardan som är kass? Vad kan det kosta att byta?

2. Tomgången tycks vara för låg. Ligger någonstans mellan 500 och 600 varv enligt mätaren. Skall väl ligga närmare 7-800? Hur justerar man den på M30-motorn?

3. Missljud. Bilen är en automat, om det gör någon skillnad.. Då jag står på tomgång hörs inte detta ljud, men så fort jag petar i driven och glider iväg (långsamt eller snabbt gör ingen skillnad), så hörs under en kortare tid ett väsande/lätt rasslande ljud från vänster sida i motorrummet, troligen nära kupén. Det är nästan så man kunde tro att det kommer från instrumentpanelen!

Det låter lite som ett spjäll som öppnas eller stängs av en dålig elmotor (slitna lager), men vad skulle det kunna vara?

Tacksam för de svar jag kan få, så har man väl nåt att göra idag med :)

// Björn Eriksson
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
3. vid 10-20 kmh spänner en motor vindritetorkarna mot rutqan, det kan ge upphov till ett sådant ljud. skall vara så.
Jag skulle gissa på att det kan vara hardyskivan som ger vibrationerna, min var precis likadan. Stödlagret brukar väl skapa vibrationer i högre hastigheter(?) Kolla under bilen hur hardyn ser ut. Tomgångsproblemet har jag också, det ska gå att mäta upp tomgångsmotorn på nåt vis, det står beskrivet i Haynes boken bl.a. Men på min bil sitter det elektroniskt gasspjäll, det sitter det kanske på din också? Isf så funkar inte haynes metoden, kontakterna är inte samma som de man enligt boken ska mäta på iaf.

____
Reach the door with a breath and a scream.
1: Jasså, så det sitter alltså hardyskiva även på automater? Ska jag vara ärlig så hade jag fått för mig att det inte gjorde det :) Då är det ju inte omöjligt att det är den som spökar mao.. Hur kan man på ett vettigt sätt se om den är kass? Det är väl för övrigt den som "utjämnar" kraften mellan låda och kardanen, så att det inte skall rycka så mycket i bilen vid start och stopp osv...? Det enda jag funderar på då, är vart den sitter mer exakt? Vibrationerna som jag känner tycker jag kommer långt bakifrån, alltså från bakvagnen eller möjligen bakre delen av kardanen, men å andra sidan, är hardyn dålig lär väl vibrationerna fortplanta sig bakåt då? Skall kika på detta vid tillfälle iaf!

2: Hmm, elektroniskt gasspjäll? På min bil går det iaf två st. vajrar. Den ena är helt normal, och går till gaspedalen. Den andra går till en servomotor som styrs av farthållaren. Det är inte det elektroniska spjället du menar va? Vajern till gaspedalen är en smula slak på tal om ingenting, men jag betvivlar att det skall ha med tomgången att göra? Den ska väl hållas igång av just - tomgångsmotorn!

3: Tack för det tipset! Det enda jag funderar på nu är om inte något lager i motorn som utför sträckningen är dåligt, för det låter inte så snyggt :) Tur att det inte verkar vara någe mera allvarligt iaf!

// Björn Eriksson
hmm, tack för alla svar hittills skall väl tilläggas =)

Mycket värdefull information för mig!

// Björn Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.