|
|
|
|---|---|
|
Vintern närmar sig med halka och allt, och min oro stiger för att de s.k. allrounddäck eller friktionsdäck inte ska klara av att hålla bilen i styr. Har nån här ngn mer eller mindre dokumenterad erfarenhet av körning med odubbade däck på osaltade vägar? Funkar det eller är det lika bra att lägga ner och satsa på en vettig sparkstötting i vinter? /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. | |
| bra på snö dåliga på is | |
myran |
Man brukar säga att om man kör på vägar som inte är skrapade eller saltade så ska man ha dubbdäck jag åker mycket tidigt på morgonen innan snöröjningen kommit i gång men jag åker ändå alltid med fricktionsdäck för att dubbdäck är bra men bara när dubben är kvar och dom försvinner fort om man leker lite eller kör fort på asfalt. |
|
Dubb- och Friktionsdäck fungerar lika i snö, men på bart väglag skiljer det givetvis där båda varianterna har sina för- och nackdelar. Dubbdäck fungerar som tidigare nämnt bäst på isiga vägar, men sämst på bar asfalt utan is ( vlket ju är vanligast i stora delar av landet) Dessutom skall dubbarna vara i gott skick för att fungera rätt. Friktionsdäck är sålunda sämre på bara men isiga vägar men klart bättre på bara men isfria vägar. Tystare och mer komfortabla är de ju alltid ! Gemensamt för båda sorterna är ju givetvis att man som förare anpassar körningen till väglaget. Själv bor jag på västkusten, där vägarna under höst och vinter oftast är både snö och isfria och har därför valt friktionsdäck. I områden där isiga vägar är vanligast bör man nog satsa på dubb. Dock bör man undvika att köra Friktionsdäck året runt, då gummiblandningarna hos sommar- och vinterdäck inte är lika och därför har olika egenskaper vid varmare resp kallare väderlek. |
|
Aldric |
Jag tillbringade 4 vintrar i Hamar, Norge, 12 mil norr om Oslo, alltså ungefär lika långt norrut som Mora i Sverige. Första vintern åkte jag dubbat, sen köpte jag ny bil och fick då med odubbade Semperit däck. Sen dess har jag alrig saknat dubbar. Jag tycker tekniken har kommit såpass långt att om du bara använder huvudet har du inget att förlora på att köra odubbat med undantag för lördagsracet på den frusna sjön förstås .. men det finns ju snökedjor ;) |
| Har du en bakhjulsdriven bmw med 211 hästar så se till att du har någon dubb kvar i varje hjul, för när du kommer till den där högerkurvan med ett litet nyfruset islager ovanpå asfalten och får möte med en långtradare, då är de dubbarna man har kvar ovärderliga... | |
|
Det var Sverige som införde dubbdäcken i Europa för längesedan, och nu är Sverige blnad dom sista länderna som man får åka med dubbdäck i . På ren IS finns det inga däck som slår dom med dubb i, men på sistone har det varit mycket slask väder. Bor man norr ut i vårt avlånga land kanske man skall fortsätta med dubb, men bor man söder ut så kan man säkerligen åka på friktions däck. Mvh Smurf |
|
|
jag åkte tidigare mycket motorväg och i början så hade jag dubbfria men bytte ganska snart då jag började jobbet vid sex på morgonen och med fem mil till jobbet så tidigt ska man inte tro att dom alltid hunnit att salta/ploga... chansar inte så det var dubb som gällde.... har gjort tre st 360 graders på motorvägen...dubbfria på en golf IV.... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Faktum är att dubbdäck har bättre fäste än friktionsdäck när det gäller barmark! Friktionsdäck har många små sajpningar vilket gör att gummit blir väldigt mjukt och följsamt. Det är bra på snö och skrovlig is, men vid en undanmanöver på bar asfalt viker sig gummit.... Främsta skälet till friktionsdäck är ljudnivån. På alla andra punkter är dubbdäck bättre när det gäller vinterväglag! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Aldric |
Hmmm .. värt att nämna att detta blir min första vinter med bakhjulsdrivet, ingen antispinn och dessutom en E30 .. och odubbat. Ok, om vi aldrig mer ses gubbar .. laterz ;) |
|
Funderar på att låta bilen stå över vintern och bara använda den i nödfall. Har inga långa sträckor jag behöver köra, och jag sparar bensin och får motion... Dessutom är den bara halvförsäkrad :) /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Aldric: Det är bara roligt utan Antispin =) Små vägar är det rackarns trevligt =) Men när det gäller att åka långt är det mindre roligt! Ej heller på 90 vägg långt! Rätt var det är så är det halt och man tappar häcken och hoppas att inte nån tradare tänker hälsa på i vänsterfilen! eller berode detta inan på att jag inte skiftade däckena i Vintras.. = JA hehe _________ Länk |
|
Aldric |
Förra vintern åkte jag E36:a, den klarade sig utmärkt på vinterväglag tyckte jag. Får väl se hur det blir med en E30, ryktet säger ju att dom är kanske inte världens bästa vinterbilar. Men hur kul är det att ha världens bästa vinterbil ;). Det är 4 mil 90-väg till jobbet .. enkel resa. Blir nog spännande detta ;). |
|
Vi får kanske börja med en ny tväling.. Tar Aldric sig till jobbet idag!? hehe.. Näe det ska nog gå bra! Men dom ska vara rätt lätta på baken på vintern E30, har jag hört! _________ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.