AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
621

5w40 i m5

M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
Jag har fått ett litet problem, sedan jag bytte till mobil1 5w40 olja så har m5:an börjat dricka en hel del olja. Typ 1l vid 100mil. Vad beror detta på???, läste iof i instruktionsboken att jag borde köra på en 15w40/50 olja. Men ska det verkligen behöva skilja så här mkt???? OBS motorn i övrigt är välldigt kry och går fint.
Men varför bytte du? jag kan lova dig att BMW har en mkt bra anledning sin rek. Byt tillbaka direkt och jämför!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMW rekomenderar väl Castrol TWS eller RS 10W-60 till M5?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
5W40 är ju en Olja för Sibiriskt vinter.. varför denna olja!?!?

hade ju räkt bra med en 15W40-50 nu under somamren.. sen spilla i 10W40 nu innan vintern!

_________
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
läs i instruktionsboken.. finns ett diagram där som visar vilken ute temp och vilken olja man ska ha!!

Kan säkert dricka olja nu för att det är för varmt ute för 5W40 olja och då tätat den inte riktigt för dess egenskap är förlorad vid denna "höga" temp och så dricker den olja som föjd!

_________
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om du bör använda en olja med högre varmviskositet!

T ex en 5W50, 10W50 eller kanske till och med en 10W60-olja.

Oavsett yttertemperatur är det bra om kallviskositeten är så låg som möjligt eftersom det gör att oljecirkulationen kommer igång snabbare vid kallstarter.

När din bil tillverkades fanns det troligen inga 5W50 eller 10W60-oljor, därav rekommendationerna i instruktionsboken.

Välj en olja som har följande klassningar, oavsett vilken viskositet du väljer:
API SJ eller ännu hellre SL (SL har bland annat tuffare krav för liten oljeförbrukning).
ACEA A3

Vilken olja körde du på förut?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag kör på Castrol 5W40-olja i min M5, enligt Castrols rekommendation. Fungerar kanonbra, min dricker kanske en liter på 3-400 mil..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.