AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.376

Vad göra med denna BMW 520-73?

lo
75
loboz
316 M40B18 -90
Urq
GTI 16v
Ja kom på att min farfar köpte en 520-73 ny som min far ärvde och den har nu stått avställd i många år.
Som tur är så har han betalat registerhållnings avgiften alla år så den finns kvar i bilregistret.

Min fundering är eftersom jag kan få bilen,vad hade ni gjort med den?
Vad hade ni monterat för motor?

Har två bilder här Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den där godbiten är ju skattefri nu så en modern turbodiesel vore inte helt fel! Kanske BMW:s 3liters på 184Hk?

Du slipper ju dieselskatten!! 8DDD
520-73+få ägare+avställd många år+få mil(?)=orginalskick och hobbybil.
Alternativ överflödiga.

Henrik
typ monterat en fet diesel i den

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller med Henrik. Förstör den inte!!!

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det finns få av dessa från tidiga årsmodeller. En varsam renovering till orginalskick är vad jag skulle rekommendera. Om du inte själv klarar av det, köp en vanligare BMW och hotta. Låt någon med känsla för orginalrenoveringar ta hand om denna bil.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Häller med tidigare inlägg av Henrik,Erikw och Codriver.
Finns bara ETT alternativ: Originalbevara.

Skall vi sedan diskutera så triviala saker som pengar så finns det nästan inget värde alls i en förstörd e12, men en orginal tidig e12 bör i alla fall ha ett visst värde.
För att inte tala om vad din farfar skulle tyckt om du ger dig på hans ögonsten.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Instämmer! Du har en fin E12 av andra årsmodellen, med stålfälgar, sjuttitalsgrön lack och allr. Bevara i originalskick!!!

E12 är än så länge inte speciellt högt värderade, men om några år kommer det att ändras och då kommer fina originalbilar att betalas bra, medan samlarna rynkar på näsan åt modifierade eller "förstörda" bilar.

Instämmer med codriver, renovera med bibehållet originalskick eller sälj vidare och köp ngt annat om du vill experimentera.

Lycka till!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vänta nu! Jag menade inte att hänga på alla plastkit du får syn på, utan först kan du ju renovera den såklart, och sen om du får tag på någon turbodieselmotor så får du ju billiga och förhoppningsvis roliga mil!
tn
Jag värderar nog E12 1973--1975- mer än en 83-85!! varför!!

Jo därför att den e skatte befriad... du kan ta en billigare försäkring... du kan höja hk i den ... Å du åker jädrans bra i en sån om den är i skick.

Jag har en 1974 års e12...senaste besiktning.. helt godkänd .. inget rost under .. lyfte baksätet inte en fläck.. rost... inner slärmarna hela mm .. alldrig svetsad..(verkar det som)

den har till och med 13-14000 mil på mätarn å besiktnings papper.. dock ej upp kollat mer än 3- år bakåt? Så spara Ee12 an..

tn
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Dessutom är det väl så att denna modell har dubbla solexförgasare, eller är jag ute och cycklar nu? Bara dessa ovanliga anläggningar är ju värda att bevara.

Har en omgång liggandes om det behövs, vet att dom fungerar, men jag har räddat dom ur en folkracebil så kanske inte orginallänkage finns kvar.

//Erik//

lo
75
loboz
316 M40B18 -90
Urq
GTI 16v
Ojojoj vad många svar

Det stämmer nog bra att det satt solex på för de ligger i en kartong i skuffen,och det sitter nu dubbla strombergare på.

Bilen är inte så himmla fräsch,finns en del rost men inget genomgående vad jag sett.
Plastkit=smink,trim=muskler.vad väljer man?
Hade vart kul med en motor av grövre kaliber,inte för grova ingrepp så det går att återställa?
Det sitter väl en M10 i denna,turbokonvertering?

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är en veteran bil...om du inte vill orkar återställa bilen....( nu utgåt jag från att den är bra i chassi och allt finns med)..så sälj bilen och trimma en nyare vagn.
Att montera turbo eller byta motor är helt förkastligt.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
My misstake!

Dubbla stromberg skall det vara...

//Erik//

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag hade nog inte hängt massa plast på den...
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Bygg en sån här: Länk

mvh Kristian
tn
Har du dom förgasare i skuffen .. som du inte använder?..jag skulle vilja ha tag i såna där orginal förgasare till min..Har bara en enkel stå pitt på min..;) SÄLJER DU.. maila mig.

Dom fanns ju med k-jet å ....125 hk gav dom.

tn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.