AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.274

testa ac fläkten går det?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.

Jag har nyss installerat en ny ac-fläkt(kompressorfläkt) och fått ac'n påfylld men tyvärr är det så kallt nu så jag kan inte kontrollera om ac-fläkten fungerar som den ska. Finns det någon som vet hur jag ska göra för att testa så att den funkar på rätt sätt? Jag skulle ju kunna köra in den i en varm lokal eller liknande men tyvärr så har jag ingen sådan att tillgå.

Nån som vet? Tacksam för alla bidrag

Med vänliga hälsningar Patrik A
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är väl bara att sätta dig i bilen, stänga dörren och andas tills du har fullt med imma. När du tycker att det räcker så starta motorn och sätt på AC:n - imman ska försvinna relativt fort!

AC:ens främsta uppgift är att torka ut luften...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Annars så kan du enkelt bara starta bilen, trycka på flingan.

* Kontrollera att kompresorn drivs och magnetkopplingen slagit till.
* Känn på rören som går in i kupen, den ena ska bli riktigt kall och den andra har jag för mig ska bli lite varmare.
* På vissa bilar kan man höra ett svagt susande när köldmediet cirkulerar.
* Kontrollera att fläkten framför grillen snurrar.

Om allt det här funkar så är det bara din klimator anlägning det hänger på ifall det blir kallt i kupen.

Kom ihåg att det ska vara minst +8C när du testar det här. Idiot spärren gör att om det är kallare så händer det inget :(
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.

Jo, det som ni beskriver är hur man testar AC'n, om den fungerar. Jag vet att AC'n fungerar men jag undrar hur man ska göra för att testa så AC-fläkten vid kompressorn funkar där den sitter? Fläkten snurrar ju inte förren kompressorn behöver det och nu när det är såhär kallt så behöver den ju inte snurra..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Pratar du om en kylfläkt för kompressorn? eller kompressorfläkten?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
På din gamla bil så ska den börja spinna direkt.
Men vill du bara testa fläkten så sitter det en kontakt på höger sida på kylaren, passagerar sidan.

ta bort kontakten och stoppa en bygel mellan de olika stiften.

Jag har för mig att det ska vara mellan den bruna och de andra 2.
Det är 3 hål, och det är 12v och på 2 av kombinationerna så ska du få halv fart och hel fart på fläkten.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jag pratar om en kylfläkt för AC-kompressorn.

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Om fläkten INTE snurrar, kand et vara motsåndet som felar då eller?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
JA och NEJ.

Snurrar den inte på någon av dina byglingar, så kan det vara reläna som inte fungerar, säkringen som är brunnen eller något annat.

Vill du vara säker på att fläkten fungerar få du snällt pilla bort kontakten på fläkten och koppla 12 volt direkt till fläkten och se om den snurrar.

Sen kan du koppla 12 volt genom motståndet och se om fläkten snurrar långsammare än utan motstånd.
är det fel på motståndet så snurrar fläkten inte alls när motståndet är inkopplat.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Bader:

Jag testade fläkten innan jag satte dit den och då snurrade den som den skulle + lite långsammare genom motståndet.

Jag har kollat säkringarna och alla tycks vara hela men när du säger "brunnen", menar du utrymmet underbaksätet då eller? Vilken säkring ska jag kolla?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Säkringen sitter i den vanliga säkringsdosan, säkringsnummer runt 25-27. kommer inte ihåg exakt.

Reläna sitter i den lilla dosan på skärmen, öppna den och du ser 2 likadana relän. Dessa ska klicka för hel fart och halv fart.Klickar inte dessa så är det antigen fel på reläna eller kabelbrott någonstans.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
okay... nu e ja me..Är det hjälpreläboxen då? För e de den så har jag inte ett enda relä där.. Ska reläet vara grönt då eller?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Länk

Kolla på de små reläna som sitter i den boxen. Det är 2 likadana.
De oranga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.