AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.582

Är det lätt att byta laddningsrelä?

Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Hej!

Har sökt på inläggen och kommit fram till att problemet jag har med bilen kan bero på ett laddningsrelä. Är det lätt att byta själv?

Tack på förhand.
MVH Jojje
Allt är relativt, uttrycket "relä" är lite förlegat men tycks vara svårt att bli av med i laddningssammanhang.
Ett relä som pluggas in i en kontakt eller sockel är ju lätt att byta.
Laddningsregulatorn ("reläet") sitter sedan länge inbyggd i generatorn, sammanbyggd med kolen.
Sitter i generatorns bakkant, går oftast att byta utan att plocka bort generatorn men inte alltid, beror på hur bra generatorn sitter till i motorrummet.

FP
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Ska inte vara allt för svårt att byta den på plats,det jag gjorde på min 325 som jag hade,var att plocka bort luftburken för att komma åt bättre.
Köpte mitt på en biltillbehörs firma i trakten där jag bor kostade runt hundringen,betydligt billigar en vad Bmw skulle ha tror dom skulle runt 500 om jag inte mins fel.

Lycka till!

Mvh\Macke
Aldric
1200 för byte hos den lokala BMW verkstaden, reläet kostade 298 ena gången och 698 nästa gång.

Inflation, anyone? *S* :)

Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Tack för tipsen. Ska se om jag lyckas fixa det.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Till min 88:a kostade laddningsrelät/kolen 98 kr på Biltema.
Det är lite pilligt att komma åt men lyckas man så tar det inte mer än 5 minuter. Ett tips kan vara att skruva bort luftburken då kommer man åt mycket lättare. Osså gör man ju två flugor på smällen genom att kolla hur luftfiltret ser ut också!

mvh
Stravos: Jag ska ge mig på den operationen på min 323i om en halvtimme. Du känner inte för att ge ytterligare info, något att tänka på etc.? Hur får man in de nya kolen? bara att trycka in el? mvh Carl
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
jag antar att det är boch och då siter det med två vanliga skruvar skruva bort dom och putsa av med smärgel duk där skruvarna har setat sätta dit i omvänd ordning
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja man får tänka på när man tar bort de gamla o "känna" hur dom sitter. Alltså de ska passas in i ett visst läge. Man får vara lite försiktig. Det är väl det...

Glöm inte att lossa ena batterikabeln först, batteriet är osäkrat kopplat ända fram på generatorn. Vi skall försöka inte enas om att försöka använda ordet laddningsregulator om denna lilla elektroníska pryl? Det underlättar när man felsöker och t.ex letar efter prylar under huven.
Många vet säkert hur ett relä ser ut och har sökt förgäves efter "laddningsreläet".

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.