AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

Bromsbelägg E39 (var köpa)

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Svarvade bromsskivorna fram i eftermiddag (blev kanonbra) upptäckte att beläggen "går på sista versen". Någon som kan tipsa om var jag kan köpa belägg som är minst lika bra som original BMW men billigare, kanske inte finns utan original är bäst/billigast??

Jag tänker i vart fall inte göra om den hisnande upplevelsen med eftermarknadsbelägg som jag gjorde med min 525tds för några år sedan, helkass bromsförmåga. BMW:s belägg var skillnad som natt och dag (sen's moral: Den som snålt spar' den F-n tar').

MVH/Saij
Vi
12
Viggen
BMW 528 iA - 97
När det gäller bromsar så skulle åtminstånde inte jag chansa med
några piratklossar. Även om BMW orginal kostar lite mer, så är det ju i bästa fall bara några hundringar att spara, vilket i andra sammanhang kanske kan vara intressant, men knappast på bromsarna. varje promille försämring av bromsförmågan, kan ju betyda väldigt mycket om olyckan är framme...
Sa
440
Saij
X3 -12
Tack för svaret!

Mmmm, var nog det jag trodde, dvs. man får vad man betalar för, eller hur?

Mvh/Saij
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW använder Textar eller Jurid-belägg.

Dessa belägg finns hos Mekonomen. Men jag tror inte att det är någon större skillnad i pris! Skadar iofs inte att kolla upp priserna innan du handlar.

Om du inte har rena banåkningsambitioner räcker originalbeläggen gott och väl.

"Originalbeläggen" är bra rent bromsmässigt och håller mycket längre än många "piratbelägg" av sämre kvalitet. Totalsumman blir därmed mindre även om de kanske kostar några kronor extra.

Om du vill ha "bättre" belägg kan du med fördel kontakta Pean, men man bör tänka på att sportbelägg kan vara elaka mot skivorna (stort slitage)!

Länk till Pean:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Här finns en del info: Länk
Var med och testade "racebelägg" men de åt skivor på löpande band....

Men de nöp bra...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den dan BMW tillverkar egna bromsbelägg så kan man kalla dom för original:)) det är ungefär som att kalla ett Pirellidäck för original bara för att BMW monterat på det från fabrik.
Jurid eller Textar är fabriksmonterat på många bilmärken.-
Ävem min 528 hade Jurid fabriksmonterat.
se länk. Länk

Men prismässigt sklijer det just ingenting på om du handlar beläggen på mekonomen eller BMW.
Om du är BMWCS medlem så kan du ha 5-10% rabatt hos BMW.
De Textar jag köpte kostade runt 600 spänn verkstadsnetto.

///MVH Hasso
Sa
440
Saij
X3 -12
Tack för svaren!

Blir en "koll"per tel på fikarasten i morr'n!

Hasso!
"Den dan BMW tillverkar egna bromsbelägg så kan man kalla dom för original:))"

Jo, javisst skulle jag ha skrivit "fabriksmonterade" men Ni förstod ju vad jag menade, eller hur??

Se'n kan man ju alltid diskutera "original" & Original. Tidigare var det ju så att biltillverkaren lämnade en spec till underleverantören på produkten ifråga (vilket betydde att liknande produkt från underleverantören som såldes till "eftermarknad" inte självklart uppfyllde samma spec, ibland inte ens "tillåtet" av "biltillverkaren"). Idag köper biltillverkaren i de flesta fall en "funktion" av underleverantören som också (inte alltid, men nästan) skall utveckla och testa "funktionen" åt "biltillverkaren". Ooops, nu kom vi visst från tråden........;-)

En annan sak, nå'n som vet min tjocklek på "framskivorna" på en E39:a (ventilerade, men det är väl alla...eller)

Mvh/Saij
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har för mig att från 09/00 (årsmodell 2001??) fick 530 större skivor samma som 540 324X30 (minsta tjocklek mått 28.4)
Före detta datum så är måtten 296X22.
Minsta mått är då 20,4 mm max svarvmått på varje sida 0,8 mm
Slitagevarnaren indikerar vid 3mm bromsbelägg kvar.

///MVH Hasso
Saij:
Köpte ett par belägg till min bil från Auotexperten som heter
Roadhouse pris 800:- runt om har kört 400mil efter byte
inga problem med dom förutan att jag upplever att dom
dammar mer än dom som satt tidigare (textar).orginal
kostar till min c:a 1750:-.om det är ett bra köp lär tiden få utvisa.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.