AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.338

Strul med bensinvärmare

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har lite strul med min bensinvärmare. Jag har sökt på gamla svar, men tyvärr rör de en annan modell av bensinvärmare. Min heter Webasto Thermo Top Z/C istället för Thermo Top S. Detta gör att TIS inte har något intressant för mig, eftersom felsökningsschemat bara gäller S-modellen. Symptomen är att värmaren lägger av efter ganska precis 2 minuter, medan kupéfläkten verkar fortsätta gå tills jag stänger av värmaren.
Vattenpumpen verkar fungera, den låter i alla fall. Däremot hör jag inte "tickandet" från bränslepumpen, men värmaren blir ändå varm? Och då menar jag riktigt varm, man bränner sig nästan på den om man sätter handen mot den.
Problemet är att jag inte vet hur man byter glödstift och flamvakt, det står inte hur jag ska kolla dem (ex. mäta motståndet i dem).
Vetesjutton vad jag ska hitta på, jag har provat det mesta. Batteriet har stått på laddning 2 dygn, och bilen startar alltid direkt utan tecken på svagt batteri.
Kretskortet eller styrboxen ser helt nytt ur, jag har skruvat isär och kollat.
Tacksam för hjälp!

mvh Johan
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Är det inte någon garanti kvar?
Går motorn? om tickandet upphör från pumpen (tickar den? är det inte insprutningsmunstyckerna som tickar?) så kommer det kanske inte någon soppa, och då kyls inte värmaren av soppan som skulle flöda igenom, då slår värmaren av när den blir för varm... har jag fattat det rätt?
Ang. styrboxen... Om det är en -00:a så borde det vara en hel del IC-kretsar i den... och på dem ser man inte om de är trasiga. Tror det kan vara styrboxen... en del lödningar måste man kolla på i mikroskop för att se om de är ok.

Ska forska lite i ämnet... /Daniel
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
hittade ett forum i tyskland...
kan inte tyska men du kanske kan :)

Länk

Trevlig läsning /Daniel
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

och tack för svaret! Jag ska försöka läsa igenom tysk-forumet. det är tyvärr ingen garanti kvar, bilen har gått 14000 mil och garantigränsen gick vid 10'.
intressant att det är munstycket som tickar, det tänkte jag inte på. för den tickar i alla fall inte så jag hör den. vad kan det tyda på? hur som helst kommer soppa fram till värmaren, men jag vet inte om det har beckat igen inne i värmaren. bilen har stått några månader innan jag köpte den, så med liten otur har bensinen i värmaren dunstat och lämnat avlagringar. vet inte riktigt hur jag ska göra då.
om jag bara visste hur man bytte glödstift och flamvakt så skulle det bara vara att byta dem, men de sitter så till att jag måste skruva sönder hela värmaren. det vågar jag inte utan instruktioner....
jag provade att dra igång den med bilen på tomgång, och då borde ju i alla fall batterispänningen vara tillräcklig. den stannade ändå efter 2 minuter.
jaja, det blir väl BMW och några tusenlappars felsökning i värsta fall. bensinvärmarsäsongen är ju här!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hittade precis ett pdf-dokument med allt jag verkar behöva. Länk
men erfarenheter från verklig mekning är ju aldrig fel....

mvh Johan
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Inget dåligt pdf-dokument du hittade!
Nu har du ju att läsa ikväll :)

Lycka till!
Cabrio
Tjenare Johan
Jag har en likadan webasto som dig Webasto Thermo Top Z/C med fjärr, testade den i sommras efter jag köpt bilen och då gick den igång, men nu är det inte ett liv i den, vore skönt att få igång den, börjar bli kallt om mornarna. hittade instruktions Pdf:erna och där stod det att man kunde nollställa genom att dra ur en säkring en liten stund, nu till min fråga.
Vart har dom placerat säkringarna?

======
Mvh Tobbe 328 Ci 00
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.