|
|
|
|---|---|
|
Temperaturmätaren låg på det röda fältet och en röd lampa tändes då och då trots att det fanns kylarvätska i behållaren....motorn hade blivit överhettad....har någon varit med om liknande?? isåfall åtgärd?? tack MVH/ Abbe | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Welcome to the club. BMW (för mig) verkar ha ett idiotsystem när det gäller kylning. Som jag (mfl andra) har förstått så kan man fakriskt åka omkring med "tom kylare" trots att nivån är OK i exp. kärlet. Mitt tips till dig är att först och främst öppna en luftning och fyll på med glykol. Kör sedan en luftning. Ytterligare som en säkerhet så kan du ta upp en digital tempvisare på OBCn se tråd: Länk Vad du än gör så kör inte innan du är säker på att du har vatten i systemet. När du vet det och problemen kvarstår så får du börja felsöka varför. Info finns här påp forumet. Ha det så länge. |
|
Kävlingepågen: Har du bytt tempgivaren än? väntar med spänning på resultatet. /Sleeperix |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luft i systemet så att inte termostaten öppnar, eller så har vattenmpumpen gett upp, skovelhjulet av plast (original) kan ha gått sönder vilket är inte helt ovanligt. Fattas det bara några deciliter vatten i systemet (ej expansionkärlet) så bildas luftfickor som oftast hamnar i termostathuset till slut och då blir det varmt när inte termostaten öppnar pga brist på vatten Lite hjälp på vägen: Se länk. Länk ///MVH Hasso |
stefannorr |
Låter ju skumt att de kan finnas kylvätska i behållaren men tomt annars,finns det något säkert sett att se att de finns kylvätska i systemet? så man slipper överaskningar. Hur som helst ska ja för säkerhets skull byta termostat,givare,termostathus och vattenpump. |
|
Tacksam för alla svar Hur mycket kostar det att köpa dessa saker... vattenpump.....temostat... MVH /Abbe |
|
Njuren |
Kävlingepågen,har du vatt på centersyd idag? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vasttenpump på mekonomen med järnhjul ca 600 spänn termostat ca 275 ,termostathus på BMW 150 kr bytes av praktiska skäl för att slipp ev dubbelarbete plastjunk som lätt slår sig, och läcker vid återanvändande. ///MVH Hasso |
stefannorr |
Men fanns det något sätt annars att se att de finns kylvätska i systemet? |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Njuren. Nope. Inte idag. När det gäller delar så fins det inte pump eller termostat till 540 på mekonomen utan bara (och det är inte så lite) till 523 och 528. Vattenpump på BMW 1015:- (-10% för BMWCS rabatt). Termostat 485:-. Packning till pump måste köpas separat. Tänk även på att de gummiringar som sitter på bef. pump ej medföljer med den nya så beställ även dessa. Hasso! För 540 skiljer sig arbetsbeskrivningen lite. Jag återkomer när jag har redigerat mina bilder. |
Jo det vet jag, Men nu är det visst en 520 som det handlar om i detta inlägg :)). Och inte behövde jag köpa nått extra gummiringar när jag böt pump och termostat heller ingick visst :))) ///MVH Hasso |
|
ok tack Hasso jag hällde i kylarvätska och problemet verkar vara åtgärdat nu....mätaren står på normaltemp igen. Ett annat problem som jag har råkat ut för är att motorn ibland bara kan stängas av vid tomgång och den startar ganska segt efter detta...behövs lite gas för att starta ....undrar vad detta kan bero på? batteriet eller?? tacksam för svar MVH /Abbe |
|
Hasso! Sorry. Jag är så inne på 540 för tillfället så "allt" är 540. Tom bärsen heter 540 (egentligen 1828 men). ;) När jag býtte pump så ingick det inte gummiringar till de två rör som går in till värmepaketet resp. motor. Däremot till termostaten så ingick det :) |
|
Hade samma fel för 2v sedan,det var termostathuset som läckte. Verkstan bytte termostat,termhus,fyllde på och luftade ca 2000:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.