|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt, för ca ett halvår sedan så diskuterades bmws otroliga och häftiga småfunktioner som kan förbluffa dem som inte har läst på inst. boken. De som kom på tal var då att man kunde ställa intervalltiden på torkarbladen på vissa bimmers, t.ex E36 och E34 av nyare årgång. Själv så äger jag en -93:a som inte har denna inställning, och har klurat lite på detta och vart nästan irriterad av att inte ha denna funktion när det regnar. Men! Jag har sniffat fram en lösning på detta problem, reläet som sköter intervalltorkningen borde teoretiskt sett kunnas bytas ut av ett relä med nummret 357-955-531 som går att beställa från din lokala Audi, Volkswagen handlare (VAG). Detta relä fungerar som då som det som sitter i bmw. slå på intervalltorkaren, slå av den, vänta X antal sekunder som du vill att den ska "vänta" och sedan slå på intervalltorkaren igen. Voila! Du har nu inställbar intervalltorkare på din E21, E30, E28 och tidiga E34, E36:a. Nå vad tror ni? styrs intervalltorkaren av ett "tidsrelä" eller hur funkar det på bmw? är det någon databox som sköter detta? //K Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. | |
Dufvis |
Har själv kört en tråd på Z-forumet med samma innebörd...kan du inte beställa ett och testa? Funkar det bra så har du ju guldläge och kan snickra ihop ett snyggt gör-det-själv-tips........ |
|
Borde det inte gå att testa med ett relä från en BMW...? I min -93:a finns f.ö. denna funktion. __ Mvh /Pewe |
|
|
Jag vet f*n inte om jag har den funktionen. Det verkar inte funka för mig iaf.. :( Länk Länk |
|
| I min instruktionsbok står det att den funktionen finns om man har strålkastarspolning. Läste något tips på nåt amerikanskt forum om att man kunde byta ut styrboxen till vindrutetorkarna till en som hade strålkastarspolning och på det viset få inställbart intervall | |
| Jag har inte strålkastarspolning på någon av bilarna men "tidsinställningsfunktionen" rockar på ändå. | |
|
Läste på ett danskt Golf ll forum att man skulle byta ut vindrutetorkar reläet, med ett som det stod 99 på, så skulle man ha denna funktion. Detta kan man beställa på Din Bil... mvh Simon |
|
| har ett sånt relä i min gamla vinter-volvo, väldigt smidigt när man bara har två lägen original | |
|
Jag tycker denna typ av intervallhastighetsväljare är krångligare och inte lika bra som typen med ett antal steg. Mina föräldrars gamla scorpio -86 hade 6 hastigheter på intrevallet och det funkade utmärkt. Iden är väl ok med bmw's metod, men ibland är det svårt att få den "att ta" och man är tvungen att försöka flera gånger. Där försvinner smidigheten tycker jag. ---------------------- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.