|
|
|
|---|---|
|
Jag har inhandlat en uppsättning Borbet A ,17 tumsfälgar,8" fram och 10" bak. Frågan är vilken däcksdimesion jag ska satsa på? Hur pass breda däck kan man ha på en e34 utan att det tar i hjulhusen? Jag kanske behöver väldigt låg profil på däcken? /Nisse | |
|
Har for meg at 235 fram og 255 bak er et ganske vanlig alternativ? Er ikke helt sikker på forholdet mellom 8 og 10" - dekkene bør være like brede i fohold til felgen slik at det ser likt ut (at det ene dekket ikke buler mer ut enn den andre). Hvor brede dekk du kan ha, beror på felgens inpress (ET) og om du har senket bilen. (Samt dekkmerke). Det jeg vet er at du får inte velge en lavere profil uten videre. Profilen skal tilsvare orginal rulleomkrets (du kan endre +/- 5%). Går du opp i bredde, må du gå ned i profil altså, ettersom profil er antall mm i % av dekkets bredde i mm. Mine dekk: 225/50/16 = 225 mm brede, 50 % profil (225 x 0,50 = 112,5 mm), 16" felg (som forøvrig er 6,5" brede). For optimalt svar, anbefaler jeg å søke på emnet. :) |
|
|
På min gamla E34:a hade jag 8.5x17" ET17 fram och 10x17" ET13 bak. 235/45 fram 255/40bak Vissa däcksorter tog i ibland i bakskärmarna med mycket folk i bilen... bilen var osänkt. Diesel-räsern |
|
|
Jag hade tänkt mig 225 eller 235 fram och 255 bak,frågan är bara vilken prfil på däcken jag ska ha för att dom ska se lika höga ut,men 45 profil fram och 40 profil bak kanske ser ganska lika ut? Han som sålde fälgarna sa att jag skulle kunna ha 275or på i bak utan att det tar i. |
|
|
235 fram och 265 bak sitter nog snyggast på fälgarna, även om ngn storlek åt nåt håll troligtvis ser helt ok ut. Jag skulle tro att de profilerna du föreslår harmonerar bra. Men ett steg bredare däck fyller ut lite bättre. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
greenberg: med större risk att det tar i skärmarna =( Jag kan nämna att jag köpte mina 10x17" med fulda extremo monterade på. De tog i skärmarna så fort man hade något bak i bilen. Bytte sedan till falken ZE-512 som verkade smalare över mönstret, de gick fritt hur mycket man än lastade i bilen. Både märkena var samma dimensioner. 255/40-17" Diesel-räsern |
|
|
Nilspojken! Du kan ju räkna lite på det... Har en polare som monterade 255/35 bak på sin 5:a vilket såg bra ut och ger en profilhöjd på 255*0,35= 89,25 = typ 90 mm Vill du ha samma förhållande fram är det 225*0,40= 90 mm som gäller... o.s.v. Mvh. BBB |
|
|
tips: nederst på sidan... Länk Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.