AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.349

Z3 Hamann i superstage!

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I Bilsport 22 som landade i lådan idag kör Gullabo en Z3 M roadster preppad av Hamann på låga 1.28,53! Gullabo gillade att den var aningen överstyrd och är imponerad av kraften. Inte är den jätteful heller...bortsett från fälgarna.

//Thorssa
Läste oxå reportaget...
Jag kan inte fatta att man lägger en massa pengar på att fixa motorn när bilen (i mina ögon) blir sämre.

Original Z3M roadster:
321 hk vid 7400 rpm
350 Nm vid 3250 rpm
0-100 5,57
0-402 m 13,80

Z3M Hamann roadster:
354,8 hk vid 7620 rpm
363 Nm vid 6280 rpm
0-100 5,64
0-402 m 13,95

Att sedan toppfarten är 310 km/h är i mitt tycke HELT ointressant.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mycket lustigt att en bil med närmare 30 Hk till inte kan prestera bättre! Måste ju då verklgien lagt Vridmomentets kurva helt skevt på den trimningen!
Mr Hamann
Eller så kan killen inte köra bil!!! ;)

// Mr Hamann
Jag får ännu mer vatten på min skepsis-mot-hamann-kvarn....

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Kan ju vara så att han spinner lite i starten. Det stod ju också att de fick ta det väldigt lugnt i starten för att kunna behålla fästet. Det såg ändå ut som att han hade racingdäck som är godkända för gatan. Den slog ju iallafall original med en sekund eller nåt.

//Thorssa
okej okej, men hallå? vem vill betala ett sexsiffrig belopp bara för att den går bättre på sånna test när den får spö i trafikljuset; 0-100... hua!

//Svebba
BMW Z Power
...sexsiffrig belopp EXTRA bara...
(ska de naturligtvis stå)
Visa användare
1.981
Thorssa
Nåt måste det ju vara. Den kanske har en helt annan motorkaraktär, bättre bottenvrid eller vadsomhelst. Skit samma, det finns inte så många, bara det är ett skäl. Köper man en sådan bil har man nog pengar så det räcker och blir över.

//Thorssa
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Bättre motorvridskaraktaätr kan det knappast vara.. snarare sämre!! Annars hade den ju varit snabbare!

Köper helre en Alpina då! Då får man en spoeciell bil som verklgien är nått att ha! Eller varför inte en Hartge Z4 5,0 *mu hahah*
go
145
gorjo
330e -21
Om de här uppgifterna kommer från samma källa så är det nog inte så konstigt att den trimmade är slöare i starten - har ju maxvridet typ 3000rpm högre upp än orginal ju och sannolikt mindre vrid än std-varianten vid 3250rpm

<<321 hk vid 7400 rpm
350 Nm vid 3250 rpm
0-100 5,57
0-402 m 13,80

Z3M Hamann roadster:
354,8 hk vid 7620 rpm
363 Nm vid 6280 rpm
0-100 5,64
0-402 m 13,95 >>

Siffrorna är tagna ur senaste bilsport (22) där man jämför dessa två.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Som någon påpekade, den höjda effekten får svårt att hitta fäste på en så pass lätt bil. Sen är det så att 30hk extra på en bil som redan har 321hk original inte ger någon dramatisk skillnad på 0-100 osv. Lägger du på 30hk på en 75hk bil så är skillnaden betydligt större.
För er som varit på strippen evenemangen så har ni säkert noterat att det krävs många extra hästar för att få ner tiderna bara lite lite gran. Min gissning är att på en Z3 M så krävs det säkert 100-150 extra hästar för att ens komma i närheten av 4sek 0-100.
Vad är det nya Carrera GT har, +600hk och då är det 0-100 på 3,x sek = nästan dubbelt så många hästar!
Vad jag vill säga är att det krävs mycket mer att få en 5 sek bil att köra 0-100 på 4 sek, än en 12sek bil att nå samma hastighet på 11sek, till och med än 8sek.

Hoppas det gick att förstå.
Personligen skulle jag inte ha något emot om Mr Hamann kikade lite under huven på min bil. Om inte annat för att få kolfiber luftboxen. Om det sen är värt påslaget är väl upp till ägaren, det är ju trots allt bara han som får ratta härligheten.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Är det Clewåkers gamla bil? Jag tror att han sålt den, och det lär väl inte krylla av Hamann M Roadsters i Sverige.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Det z3mpower säger låter riktigt. eventuella tidsbesparingar på axelerationsfronten kan man då lättare uppnå genom viktminskning om man nu inte ska slänga på 100 eller mer hp i bilen.
Kolla bara på lilla Elise. Den har endast 145bhp och den kör ifrån M hur lätt som helst med sina 600+ kg.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Nu kan ni lässa om denna bil i nya BMW car Magasine. Artikel heter "ZZtopster"
Även BMW Scene live har en sida om bilen.
återigen: villlll haaaa!!!!!

____
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
ajaj. nu har jag postat detta i fel tråd. den bilen jag skrev om är en tvåfärgad AC Schnizer Z4 som beskrivs i en annan tråd. sorry

____
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.