AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.102

Bmw 323 Går inte att varva mer än exakt 3000 v/m

Köpte en bmw 323i -86 för ca 3 dagar sen. Den gick hur fint som helst tills igår. Det tvärblev bara så att det går absolut inte att varva mer än 3000 varv. Där är det tvärstopp. Vad är det som har hänt? Den går hur bra som helst under 3000 varv
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är väll mekanisk varvtalsregulator på en sån så mitt tips är att lyfta på fördelar locket och kolla lite där....
jag har redan gjort det och plockade bort regulatorn...men det är fortfarande samma fel.
BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Kolla luftmängdsmätaren. Så att klaffen i den går lätt och inte hänger sig nånstans.
svintoleffe
Kan nästan garatera att det är lmm som är kass hade ungefär samma problem som dig.
Min tvär dog hoppade hackade så man nästan slog huvudet i rutan.

MVH Leffe
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
slit bort katten om du har någon
en
35
enduro_
BMW 320i Touring-89
vad tankar du för nått?
de äldre ska väl ha 98 okt?
lmm fungerar. tankar 95...men så mycket skillnad kan det ju kanppast bli om man inte tankar 98...då borde den ju gå dåligt över hela registret.

Ska mäta upp bränsletrycket imorrn. Förmodligen är det pumpen som är pajj. Var och snackade med en bmw trimmare som lyssnade och tyckte att pumpen lät illa. Återkommer imorrn efter provning.
svintoleffe
Du ska absolut inte köra 323 på 95 , då knackar du sönder toppen.

MVH Leffe
okej ska komma ihåg det...ska bara tanka 98 då i fortsättningen. har bara tankat 2 ggr med 95 och då ca 10 l
Mätte upp bränsletrycke till lite under 2 psi. Enligt handboken ska den ge 2,5-3 psi...Men det står inte vid vilket varvtal. Jag mätte bara på tomgången.
bmwracing
Du menar väl bar, inte psi? 2psi är ca 0,14bar. Trycket ska väl vara ca 2,8bar på tomgång.
heh.....menar förstås bar :) det verkar ju ligga rätt lågt isånafall.....passar bränslepumpen från en 320 eller 318?
Bensinpumpar från 318 med gamla 4:an M10 och 320 med LE jetronic insprutning passar till 323:an (320-pump med motronicsprut passar ej)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
avser pumpen som sitter under bilen, det kan mkt väl vara förpumpen i tanken som givit upp och då orkar huvudpumpen inte suga åt sig mängden bränsle motorn ska ha

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Okej....huvudpumpen låter lite risigt enligt en bmw "expert" som jag pratade med. Fick lyssna på en pump som var fräsch och det var faktiskt skillnad. Men det kan ju vara som du säger att förpumpen kan ha givit upp....Ska prova med en 318i pump ikväll, får väl se hur bra det går.
Det gick ju inte att använda 318 pumpen då den kom från en bil med mekanisk insprutt....fan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.