AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
755

Värdeminskning.. Hur mycket

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad räknar ni andra med för värdeminskning på Era bilar?? Eller är det huvudet i sanden och hoppas att ekonomin håller??

Inbillar mig att 30K försvinner i köpet (beg bil) och sedan 10-15% per år. Skall försöka försvara en budget så....

/Caspar
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilken bil pratar vi om?

Länk Länk
Det beror ju helt och hållet på hur gammal bilen är. Om jag köpte en ny bil skulle jag kallt räkna med en 50-procentig förlust de första tre åren. Sedan 10-15%/år i några år för att sakta sjunka neråt 5-10%. Efter 10-15 år det beror det ju mycket på skick, mil m m hur bilen står sig.

Min M3:a köpte jag i juni och jag räknar nog med att ca 20-30K försvinner första ett-två åren. Sedan tror jag att värdeminskningen planar ut och blir nästan obefintlig. Märks att jag är optimist va? :))

Jens
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders S: I mitt fall egentligen både M Roadstern (-97) och 528 (-98)

Jens: "Foten i kläm?? JAJAMENSAN!!" Låter bra med en optimistisk syn :-)

/Caspar
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag förstod inte om du menade på en ny bil...

På min E46-328 torskade jag cirka 25% på lite mer än ett år. Men det är ju stor skillnad om man köper samma bil idag och säljer den om ytterligare 1 år. Tror jag...

Länk Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag tror att 2.8an minskar mer i värde eftersom det är en bil som
det finns fler av om man jämför med M modellen av Zätorna.

Men o andra sidan försöker jag kanske bara göra mig själv glad....

<------

/PG
jag har åxå funderat lite på det där med värdeminskningen i och med att det kommit nyare modeller av z-serien... kollar man t.ex på alfa spider så tycker jag att priset på de modellerna från den äldre karossen stagnerat väldigt mycket... jämför man den med modeller efter så ser man att det inte är så jätte mycket pengar emellan... kanske då för att den äldre börjar bli mer "kult", frågan är hur lågt en z3 kommer lägga sig om t.ex 5-10 år.. om de kommer till en grän och sedan vänder (om du förstår vad jag menar).. z3an finns ju med så många olika motoralternativ så det är ju svårt att spekulara...

//Svebba
BMW Z Power
Caspar:

Hittade några gamla länkar om värdeminskning på M3E346 som kanske kan ge dig ett lite hum om priserna framöver:

Länk

Länk

Nu kanske det inte gäller samma sak för 22h/k svagare bil:)))))

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Starre: Givetvis gäller helt annan värdeminskning för våra enkla svenssons cabbar om man jämför med den extremt motorstarka supersportvagnen M3!!!! Men tack iallafall

För att föra vidare vår egen diskussion (Lasse B mfl kan sluta läsa här): Är det förresten inte det bättre chassit och lägre luftmotståndet på E46 som ger de bätrte varvtiderna på banorna?? 22hk kompenserar knappast den extra vikten?? Har för mig att Z3 M har bättre vikt per kilo fördelning :-)))))

/Caspar
Mr Hamann
Enligt Vägverket:

1926 st BMW Z3 registrerade i Sverige, 1004 st av dem är importerade för eget bruk.

Ca 1821 st är cabbar och ca 105 st är coupéer. 32 av dessa är M-Coupéer.

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Av dom 1821 cabbarna: hur många är M-roadsters?
hur många av 105 couper är import? fick för mig att BMW säger sig ha sålt 75 i sverige men det är en siffra jag såg bara någonstans här på forumet.
105 av dryggt 2000 gjorda totalt (stämmer den siffran?). Det gör sverige till tättaste Coupe landet enligt befolkningsmängden :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Kolla här. Visst håller coupe i värde. Jag tror att dem har legat på samma pris i typ 2 sista åren ( menar 99an)Länk

för övrigt: jag undrar varför man byter motor efter 1000 mil? Kan svaret vara "damkörd" :-) ush jag skäms för sån schovinistisk tanke

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.