AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.333

Sälja bilen i Norge?

Kan det vara ng, med tanke på att priserna på bilarna där verkar vara klart högre än här...

Jag kan nog få ca 300' NKK för min...och sen kan man väl växla till svenska kronor och göra en god förtjänst...men jag misstänker att det är ngn hake, typ att man inte får föra in si o så mkt pengar eller ngt...

Någon som vet?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Haken är att det kostar en massa i skatter,tull och avgifter så om du skall ha 300k NOK för din så blir det inte mer än kanske 170-200k NOK kvar. De har skyhöga avgifter för just motorstarka bilar
Heisann,

vil bare komme med et par fakta til deg før du begynne å "eksportere" bilen din til Norge.

Listeprisen på en 330ci -01 i Norge ligger på rundt en halv milion NKK. Hvis du selger bilen din for 300 000, innebærer dette at kjøperen må ut med nærmere 300 000 til i bare avgifter! For å hente en bil til Norge betaler vi moms av kjøpesummen (24%), vrakpant (1300 kr) + engangsavgift. Engangsavgiften regnes ut av vekt, volum og hestekrefter. Det er fryktelig dyrt med bil i Norge og jeg vil tro du finner ut at det kanskje ikke er så enkelt å selge bilen sin her...dessverre.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Se där en "inföding" som hade bättre koll på siffrorna än jag. ;-)
Men poängen var densamma, du kommer inte tjäna en spänn på en sån manöver.
Samma problem är det även vid export till Finland, som t.o.m är ett EU-land. Samma konstiga skatter och avgifter där.
Det är därför dessa bilar kostar skjortan och halva armen i de länderna.
Det finns tyvärr inga så lätta genvägar till att bli rik, då skulle det redan vara i full gång och priserna sjunka.
Okej...tack för era svar...det var väl ungefär som jag misstänkte...

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Du kan läsa mer här:
Länk

Det som Dagern säger stämmer helt. Dessutom är det ingen bra tidspunkt med tanke på valuta. I mars var 100NOK = 122 SEK.
I dag är 100 = 109 SEK. M.a.o var norrmänn mer sugna å köpa i Sverige för ett halvår sänn. En familj som köper en volvo til 300.000 i mars sparade 40.000,- på å hämta den i Strömstad. Hur mkt det är nu vet jag ej. Men en sak vet jag. Du kan inte ta nån speciell överpris till norrmänn bara för att den är dyrare där.
Troligen får du sälja för samma pris som du hadde tänkt i Sverige, pga tull, avgifter mm.

Ei
656
Eivind
Du kan göra egna beräkningar.. Jag kollade hur mkt avgifterana skulle kosta den bilen du har:

Engangsavgift for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 59118,30
Avgift for motoreffekt: 121523,70
Avgift for slagvolum: 110710,94
Engangsavgift: 291352,94
Bruksfradrag (30%): -87405,88
Vrakpantavgift: 1300,00
Totalt: 205247,00

Som du ser.... över 200.000 KR
Hur vore det med lastbilsreggning vid export , vilka avgifter "slipper man" -?? Eller är det som i Svedala att det är fordonsskatten som blir billigare ??

R
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hade det varit stor förtjänst att köpa svensk bil och importera så hade ju liksom norrmännen redan gjort det, de är ju inte korkade(våra roliga historier till trots...)
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Det enda undantaget måste vara veteranbilar. För norrmän dammsuger det här landet på jänkare. Hade en camaro-68
förut, när jag satte ut den på annons så ringde det ett 30-tal.
Minst 90% var norrmän och det är inte bara jag som upplevft detta fenomen.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Ei
656
Eivind
Lastbilar och veteranbilar har har lägre avgifter efter vad jag vet.
Den nya Ford Expedition tas inn som lastbil (eftersom den bara har framsete mm. Då slipper man avgifter. Länk

jorgen: det måste va bra å få så bra respons :)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
FAktum är att det verkar vara väldigt vanligt med motorstarka bilar i just Sverige. Kollar man i t ex Frankrike-Italien-Grekland så kryllar det av 318, 316 etc. Inte är det mycket 325 och däröver inte.
Eivind: Mao kan jag exportera en lasbilsreggad svensk (belgienimporterad) till no o göra en nätt förtjänst (utan att krångla allt för mye..

R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.