|
|
|
|---|---|
|
jag har bytt termostat på min bmw och jag kan inte få termostathuset att hålla tätt. jag har provat att bara skruva dit det som det ska va och då läcker det. sen har jag provat att skruva dit det med någon blå tätningsmassa som ska täta men det läcker som fan i alla fall. vad brukar ni använda för att få tätt? | |
| Högtemps silikon!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hermetite silikon "packning på tub" orange. ///MVH Hasso |
|
aha.. när jag tog bort termostaten var det någon orange/gul silikonliknande massa där. då var det nog sån. den där blå jag testade var skitdåligt. blev bara klibbig gegga av det. |
|
|
Jag brukar köra Kent svart packningssilikon. Funkar prima. Min websida: Länk |
|
|
jag snackade just med den lokala bmwåterförsäljaren och han säger att det ska vara en packning mot termostathuset. det ligger en oringspackning mot termostaten men han påstår att det alltid ska finnas en packning mellan termostathuset och toppen. dom hade dock inte denna packning hemma. jag ringde då till mekonomen och han sa att nej nån sån packning skall det inte alls sitta där. ???? nån som vet? |
|
| snackade just med en bmwåterförsäljare till och han sa också att det skulle sitta en packning där så då är det så. inte så konstigt att jag hade problem att få det tätt. | |
Daytona |
Inte lätt att få det tätt utan packningen. |
|
bmw hade ingen packning hemma så jag köpte packningspapper och gjorde en egen packning. jag satt och klippte och skar i säkert en timme innan jag fick till den, men det blev bra. meckade dit den och det läckte i alla fall. då gick jag in och köpte den där oranga hermetite tuben och testade med den och utan packning och det blev helt tätt :) så jävla underbart. den där oranga geggan dominerar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp suverän. den har jag använt i över 20 år som dubbelsäkerhet dvs packning + silikon. Den ersätter ju även en packning om man gör enligt instruktionerna och inte drar åt för fullt med en gång utan väntar tills det härdat en del och sedan drar åt. ///MVH Hasso |
| japp jag gjorde så. kladdade på ett ordentligt lager och drog åt lite grann. sen fick det torka över natten. på morgonen så drog jag åt lite till, fast inte jättehårt och oj.. så tätt det blev :) | |
|
Har själv en 518i touring -94, där motortemperaturen endast kommer upp till första "vita" strecket efter det blåa, så det blev en tur till Mekonomen för att fixa en ny termostat + packning (230:- !!). Men var sitter själva termostaten på motorn ? Är det precis vid anslutningen av nedre slangen till kylaren. (Det sitter en liten skruv på toppen där. Luftningsskruv ?) I sådana fall verkar det vara j-ligt trångt för att utföra detta byte. Någon som kan ge mig mer kött på benen ? "Det är lätt att bli "irriterad" vid mekande av bil" |
|
| Jag använde den där blå skiten utan någon packning. Den hade de inte heller hemma. Men det höll faktiskt tätt. | |
|
jag tror nog att den blå skiten funkar också. när jag tänker på det i efterhand så hade det nog funkat med den också om jag lät den torka längre. det stod ingenting om torktider på förpackningarna. den blå lät jag torka i några minuter, sen körde jag. den oranga fick torka över natten. sadanros.. jag vet inte hur det ser ut på din bil, men på min och andra e30 och så så går den översta slangen på kylaren till termostathuset ungefär mitt på motorn i framkant. i termostathuset sitter termostaten. termostathuset brukar ha två slangar som går till sig. dels den slangen som jag beskrev som kommer överst från kylaren och dels en slang som går ut från termostathuset och till nederkanten av kylaren. |
|
|
Har samma fenomen på min, får inte termostathuset tät! nån som vet hur oringen till termostaten ska sitta, bakom termostaten eller framför?? |
|
|
Oringen ska sitta framför termostaten, finns bara ett ställe där den kan sitta. När jag bytte på min M42 så köpte jag en ny packning till termostathuset på bmw, men den läckte som ett såll ändå, så då fick jag lägga på lite "orange gegga" också och då fungerade det utmärkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.