AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.495

Trattar eller vad?

popper
Undrar om någon kan ge mig lite matnyttigt angående insug o dess utformning gällande turboöverladdning. Jag känner redan till att det är olika effekter angående avgastemeratur när det gäller trattar o spalter o kammar i plenumet. Denna frågeställning gäller FYLLNADSGRAD. Jag undrar när det gäller trattar om man har samma area och om man använder sig av en rund tratt-rör eller ett ovalt tratt-rör om det skiljer sig gällande FYLLNADSGRAD av cylinder då den faktiska arean enligt mina hypoteser är störr i det ovala än det runda. Sen undrar jag om man kan öka FYLLNADSGRADEN genom att utforma plenumet på annat sett än det konventionella?
Jag tycker att man ska koncentrera sig på att alla cylindrar får lika mycket luft.
Det är inte lika viktigt att få ett högt flöde eftersom du ändå kan kompencera ett dåligt flöde med högre laddtryck.

Så: Stort plenum, lagom långa rör och inga väggar nära trattarna.

Min websida: Länk
om du kollar på mototrerna i stcc så kan du se att plenumkammaren är bra mycket större än vad den är orginal sen är den helt slät och strömlinjeformad innuti så det inte ska vara något motstånd eller bli virvlar i luften.
PETER.O
Visst kan man höja laddtrycket men det kostar också,
höjt avgasmotryck,högre temp på insugningsluften.
Om jag fattat popper rätt så har han inte råd med det,
eftersom motorn han skall bygga skall ge så mycket
effekt som möjligt.

Peter
Självklart vill man ha så bra flöde som möjligt, jag ville bara tipsa om prioritetsordningen...

popper
Hmm, vi ändrar lite på min frågeställning så det blir mer vad jag är ute efter. Vad väljer man, för att öka fyllnadsgraden på en överladdad ENCYLINDRIG motor (dvs. en motor med bara EN cylinder): plenum innehållande en rund tratt o rör, eller en oval tratt o rör med exakt samma area. Eller finns det något annat alternativ som gör att utformningen på plenumet signifikant ökar fyllnadsgraden.
popper
Peter o: Ja, eftersom jag har ett grenrör som sänker tempen ca 100grader o att "downpipen" är 4" plus att jag ska använda mig utav en vattenkyld intercooler, så ser jag i alla fall inte några större problem med saker som avgasmottryck o höjt insugstemp. kommer utöver detta att använda mig utav en turbo som har hög adebatisk verkningsgrad som jag givetvis har för avsikt att placera laddtrycket i det högsta området.
Jag vet redan hur jag bygger ett plenum som ser till att avgastempen inte diffar mer en 5 grader, men det är mig totalt likgiltigt om jag inte kan öka fylladsgraden...
PETER.O
Jag tror runda trattar är bäst, för det är mer väggarea på
ovala trattar ,vilket innebär att det blir mer friktionsförluster,
dock är nog skillnaden minimal.De flesta tävlingsmotorer
har runda trattar (har även sett med ovala men inte lika ofta).
Volvos tidiga supertouring-motor hade ovala, men det var runda
på senare versioner.

Peter
popper
Förstår inte hur det kan bli mer väggarea? om du tar en toarulle o pressar den lite så blir den oval, men arean är ju samma... Jag är ute efter om den virtuella arean blir större i det ovala fallet vilket gör att "vakumpelaren" blir större o i och med det ökar fyllnadsgraden???
popper, den ihoppressade tåarullen har mindre area i hålet.

Fortsätt pressa så får du se. En platt rulle har ingen hålarea alls. Och när den är oval så är den i ett läge mitt mellan optimalt (runt) och minimalt (platt).
popper
Hmmm, ojay vet tydligen inte så mycket om areaberäkningar... Det är väl självklart att om man är så dum att pressar man ihop toarullen så blir den platt... Det jag vill säga är att det INTE kan bli någon ändring på arean om man har en rund tratt o sen formar den oval!!!!! Frågan är om det virtuella flödet är större i det ovala fallet gentemot det runda. Vet att det i en rektangulär port blir en oval strömmning...
PETER.O
Håller med ojay att portarean minskar om man
gör en rund port oval.

Peter
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tyvärr popper är det du som inte har areaberäkningar på klart.

Om vi har en cylinder på 4cm:
Area: 2^2*pi=12,6cm^2

Och plattar vi ihop den till 2cm hög så blir bredden 5,29cm och arean 8,3cm^2

mvh Kristian
Du menar att om man låter toppens ovala insugsport vara mall åt insugsröret som går till plenumet?
Att formen på röret således hålls likadant från tratt och ända till ingången i toppen.

Ja då kan det hända att det blir aningen bättre flöde med ovalt rör (och tratt). Helst ska väl insugsröret vara lite koniskt också. Alltså störst vid tratten och därefter få mindre och mindre area ända tills den går in i toppen.
popper
Nu börjar vi komma någon vart. Det andra är lite lustigt för på min S14-topp är det så att det är koniskt med det smala i början av toppen o sen vidgar sig porten ju närmare ventilen man kommer. Jag undrar vad man ska göra för att få högre fyllnadsgrad med hjälp av ett riktigt plenum.
Man får försöka använda sunda förnuftet lite. Detta är vad man vill åstadkomma:
1. Alla cylindrar ska få lika mycket luft.
2. De ska få så mycket luft som möjligt.

Nummer 1 får man genom att se till tex att de trattar som sitter längst fram och längst bak inte är för nära gaveln. Över huvud taget vill man att alla trattarna ska ha en så liknande omgivning som möjligt. Man får även försöka tänka på att spjället är placerad på ett sätt som gör att inte dess luftström lättare går in i endel trattar än andra. Det måste bli rättvis fördelning.

Nummer 2 får man genom att ha en så mjuk övergång från utrymmet i plenumet in till cylindern. Alltså man skulle kunna utforma insugsrören så att tratten sträcker sig ända till topplocket men en mjuk areaändring hela vägen. Men detta är i praktiken inte så lätt om man inte gjuter i kolfiber eller nåt sånt.
Om man har rektangulära portar så kan man tex skaffa runda rör som har samma inner-omkrets som portarna. Sen klämmer man ihop rören så att som i ändan får samma form som portarna. Man vinner nog ingenting på att klämma röret rektangulärt hela längden, men man kan låta det börja ca 10cm från porten. Alltså börja klämma röret där och låta det bli mer och mer likt porten ju närmare porten man kommer.

Jag tror du har ännu mer att vinna genom att porta insugsportarna runt ventilsäte och styrningar. Ta bort alla gjutskarvar och forma den utstickande ventilstyrningen till en "kniv" så att luften leds på var sin sida av ventilskaftet.
Det är ju som bekant en hel vetenskap med portning och jag rekommenderar att man skaffar en bok om det om man inte redan har en. "Four stroke performance tuning" av A Graham Bell är en till exempel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.