|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| ...fast det finns undantag. | |
|
Mageng: Japanerna driver utvecklingen framåt de också. Det som gör japanska bilar så driftsäkra är deras överlägsna produktionssystem. Japansk industri har lett hela utvecklingen framåt vad det gäller produktionssystem. Toyota Production System (TPS) är numera ett vedertaget system hos många biltillverkare. Även Just In Time och Kanban är utveckalde av japaner. Jag är ingen större entusiast av japanska bilar. Skall jag vara ärlig så gillar jag dem inte alls. Däremot förstår jag varför miljontals bilköpare uppskattar dem. De är helt överlägsna när det gäller driftsäkerhet. Och det till ett rimligt pris. Tacka deras produktionssystem för det. Samt den svaga Yenen... :-) Och mageng, hur rolig är egentligen en Opel Astra? |
|
|
Jag vet bjoerck. Men man måste vara lite generaliserande och enkelspårig för att få bra svar tillbaka. (Som ditt) Ett effektivt produktionssystem innehåller en bra kvalitetskontroll. Det kan asiaterna. Det innebär också låga produktionskostnader. Justintime handlar ju mycket om planering och låga lagerkostnader. Jag vidhåller ändå att asiatisk strategi inte främjar den utveckling som tysk bilindustri står för. Att leda genom teknik, Vorschprung durch technik, |
|
| Mageng: Är det lönsamt att leda genom försprång av teknik? Kanske bättre att kopiera och massproducera på mest kostnadseffektiva sätt istället. Saab standardutrustade sin 9000-modell med 16-ventilsteknik vid premiären 1984. Strax därefter fick hela den japanska bilindustrin upp ögonen för fyrventilsteknik och massproducerade denna teknik till låga kostnader. Det som Saab hade som en teknikgimmick blev plötsligt vardagsmat och Saab tvingades fortsätta tillverka det som för dem kom att bli mycket dyra motorer. Så min fråga kvarstår: Är försprång genom teknik alltid lönsamt? I Saabs fall har det aldrig varit det. De tyska tillverkarna har inte haft några direkta revolutioner utan mest marknadsfört sig som tekniska innovatörer. " Våra två (före detta) svenska biltillverkare har haft fler tekniska patenter som lett till branschstandard och lagkrav än vad tyskarna presterat. | |
| Beträffande kvalitetskontroll: Någon gång under 80-talet passerade den första Porschen slutkontrollen utan någon justeringsåtgärd. Jämför gärna med japansk bilindustri. Att efterjustera bilar är kostsamt. | |
|
Bjoerk eller när Volvo visade upp sin nya fina lasermätutrustning för japanerna från Mitsubishi i samband med att de skulle samarbeta i fabriken i Gent (tror jag det var): Volvofolket var mäkta stolta över den nya/dyra och tekniskt advancerade mät/justeringsutrustningen som med laser precisionsmätte och justerade dörrarnas passning i slutet av produktionen. Japanerna förstod inte alls varför man hade en sådan justering, för de hade sedan länge monterat dörrarna exakt rätt från början i tillverkningen........ :oDDD Justering kostar stora pengar, helt riktigt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.