|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad baserar sig J.D Powers mätningar på? | |
| Undersökningen baseras på ett slumpmässigt urval av ägare till olika bilmärken. Indexet utgör en sammanvägning av de fyra dimensionerna kvalitet och drftsäkerhet (41%), design och utseende (26%), service (16%) och ägarkostnad (18%). | |
| Aha, men då säger ju J.D Powers mätningar inte nödvändigtvis så mycket om kvaliten, då den utgör mindre än hälften av betyget. | |
|
Ingen kan väl ändå motsäga att Volvo 240 och Mercedes 200-serien från 80-talet är fruktansvärt tåliga o slitstarka?! |
|
|
Kvalitet= En produkt eller varas förmåga att tillfredsställa, eller helst överträffa kundens förväntning. God kvalitet kan alltså vara att man blir trevligt bemött på sin ICA-affär. |
|
| I bilsammanhang är dock ofta driftsäkerhet en av de viktigare kvaliteerna. | |
|
För medelsvensson är det säkert så, men dom som köper en BMW eller MB för dyra pengar ställer högre krav på sina bilar. Kan denna verklighet göra att japanska bilar får bättre betyg än vad dom egentligen är värda därför att deras ägare inte ställer samma höga krav på dom? |
|
|
Flåklypa: Anser jag låter vettigt.. en person som köper en Jappanare tycke rjag inte kan ha så högt ställda krav på sin bil.. men det är väl kanske bara jag eller? _________ Länk |
|
| Jo, men bör det inte ställas högre krav på en bil som kostar betydligt mer? | |
|
Jag har åkt i en Mercedes E 200 med 66 000 mil på mätaren. Samt flera stycken Volvo 240/740 med över 40 000 mil på mätaren. Den dagen jag hör talas om en japps med så många mil på mätaren. Då kan vi börja tala om kvalitet. Tills vidare hävdar jag att jappsarna inte når upp i samma livslängdskvalitet. Åtminstone inte 80 o 90-talare. Men visst har alla bilmärken närmat sig varandra kvalitetsmässigt. Å jag håller med Flåklypas teori. Naturligtvis är det så! Detta är vad jag tror. mvh |
|
|
Stavros, du är beviset på människans statiska värderingsgrund! :-) Vad är det som säger att att en NY Volvo eller NY Mercedes har bättre "livslängdskvalitet" än en NY japanare? Håller med om att Volvo 240 och Mercedes 200-modell var otroligt slitstarka men saker och ting förändras. Volvo och Mercedes har sänkt sina ambitioner medan japanerna höjt sina. Volvo och Mercedes har numera snöat in i ett fack som kallas premiumklassen. Enda kravet i premiumklassen är att bilarna har korrekt "tjoff" i dörrarna samt att instrumentpanelen är gjord i ett schysst material. Uppfylls dessa två kriterier går det att sälja bilar till ockerpriser och alla är nöjda. |
|
|
bjoerck. Det du skriver är mycket bra och tänkvärda ord för vissa insnöade så kallade bilkännare. Skulle gärna ha skrivit de orden du skrivit... men jag orkar inte.. Så skönt att du skrev dem... Micke.. |
|
| Jaja, spelar ingen roll vad ni säger. Japp, jag är en insnöad bilkännare och kommer aldrig falla för en sketen japanare. Bara folk med dålig smak åker asiatiskt. =) | |
| Köper heller ingen Japansk bil,, men kan ändå förstå kvalitet.. | |
| Det sämsta med dom japanska bilarna är deras stolar. Dom håller inte bra kvalitet! | |
| Och det bästa med BMW är märket! | |
|
näe det bästa med BMW är helheten.. och att dom går som satan på bana =) hehe... _________ Länk |
|
|
Antar att det inte bara är jag som tycker att jappsarna "förfaller" i lacken väldigt fort. Har varit och tittat på flera stycken och de flesta såg ut som om dom rullat 40 000 mil fast dom kanske bara rullat 15 000. Tittar man sen på en BMW så är det tvärtom. Men annars tycker jag japanerna är bra bilar, men reservdelarna är fruktansvärt dyra. Skulle köpa nya dimljus till min mitsubishi, kostade 1825kr per styck(!!) och då var det standardgrejor. Vad kostar dimljus till era bilar??? |
|
|
Dagens faktaruta: ca 700 spänn om man beställer på nätet.. st iofs Intressant diskussion detta, även om jag inte har så mycket att tillägga själv.. Känns som om Bjoerck har ganska snygg koll på vad han skriver. Jag har åtminstone fått mig nån tankeställare. Vidare anser jag att många av "TV"'s reportrar helt enkelt är ganska normala killar med för lite pengar, som utnyttjar jobbet till att köra skiten ur bilar, som dom aldrig skulle få chansen att provköra annars, även om dom så skulle be på sina knän! Sen att trafikmagasinet är den tvära motsatsen till detta, som tror att ett undanmanöverprov i 50 km/h skall vara något att visa för en modern bil, det är ju en annan sak.. Men varför finns det inget mellanting?? Biltidningar brukar vara bättre på att testa ordentligt tycker jag, men nackdelen då är att man inte får samma känsla.. Dessutom är det svårt att höra motorljude ur en tidning, hehe :) // Björn Eriksson |
|
|
Anledningen till japsarnas driftsäkerhet är att de använder det som funkar bra. Européer driver utvecklingen till sin spets. MYCKET driftsäkert och tråkigt. Driftsäkert men innovativt. Hur kul är en Nissan almera?? Byggd på trygg teknik. Funkade det 88 funkar det nu. Ingen bil som inbjuder till buskörning med de belastningar det innebär. En bra jämförelse är BMWs ventilsystem valvetronic. MB elektriska styrning, Audis steglösa automatlåda mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.