AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.100

Motorras...BMW kontra Jaguar...:-(

Sida 1 av 3
Det har ju snackats en hel del om att M3 E46 har haft problem med att motorerna skurit/gått sönder...O det vet ju alla att så e fallet...Själv såg ja på Prestanda på 3:an igår där de provkörde nån kompressor matad "Jagga",det hela sluta med att motorn gav upp efter inspirerande körning o oljan formligen "pissa" ur bilen...Undrar om de är nån som vet vad som egentligen hände me just den bilen??Är lite nyfiken...Att döma av ljudet från motorn så lätt det väldigt dyrt...Blev mycket förvånad över att en helt ny bil av märket Jaguar kunde ge upp så lätt,fruktansvärt pinsamt för Jaguar,även om reportern körde bilen hårt....
Det där var inte att köra en bil hårt. Han misshandlade den till döds. En motor som kanske bara gått några få hundra mil uppskattar inte att ligga på varvstoppet medan föraren utövar sin mogna rivstarter.

Nu vet jag inte vad som hände i fallet med Jaguaren men jag blev föga förvånad när den gick sönder. Skulle jag gjort likadant med min egen bil skulle jag heller inte klandra den ifall den skulle gå sönder. Att det skulle vara en ventillyftare förefaller orimligt då oljan rann ut under bilen. Förmodligen sprack blocket eller dylikt.

De nya V8:orna hos Jaguar verkar inte vara fullt så driftsäkra som de gamla AJ-sexorna och tolvorna.
Nja ingen riktig misshandel väl...bilen va ju genomvarv...Ja menar de har ju kört andra prestanda bilar på liknande sätt o dessa har ju klarat sig...
Att bilen var genomvarm vid tillfället finns det inga belägg för. Fur som helst är jag föga förvånad över att bilen gick sönder. Jag har varit i kontakt med en kille som sköter kontakterna med motorjournalisterna på en generalagent av okänt bilmärke och han hävdar att bilarna misshandlas å det grövsta. Nya motorer och växellådor efter bara några tusen mil är inte ovanligt på dessa bilar. Svensk motorjournalistkår är enligt mig bara en skock med oseriösa grabbar som inte har den rätta känslan för det de gör.
Bjoerck: Jag kan hålla med dig på att vissa motorjournalister inte använder insidan vid test av högprestanda bilar, men
jag är benägen att hålla med Dawwe, efter att ha sett Tidd Nidell verkligen testa gränser på de flesta bilar så är jag ganska övertygad om att de är ett fabrikationsfel som fick jaggan att rasa. Bilarnas gränser ska testas, de är deras jobb att visa gränserna för kameran och tittarna därhemma.

Prestanda som program och Denna motorjournalisten testar aldrig i mina ögon bilarna på ett journalistiskt undersökande sätt. Utan leker bara med bilarna. Vilket är högst besynnerligt, men förklarar inte ett motorras på en högprestanda bil som skall klara av att köras stenhårt på bana i många mil. De är så alla biltillverkare utvecklar sina bilar, stenhårt på bana för att få veta bilarnas svagheter.

Om sen bilen var helt kall och han börjar varva bilen till vartalsstopp så håller troligtvis ingen motor någon längre stund.
De är dock i sådanafall upp till tillverkaren för att inte få dålig publicitet att sätta dynamiska varvtalsbegränsningar likt m3 och m5.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
på tal om motorras, detta är saxat ur AMS:

Det ska erkännas. Vi har väl skrapat någon testbil då och ibland. Fast aldrig en som kostar 4,5 miljoner kronor.

Den tyske motorjournalisten var röd långt upp över öronen sedan han lyckats knäcka V10-motorn i Porsches nya supersportbil, den 4,5 miljoner kronor dyra Carrera GT.
Hur?
Med god marschfart på autobahn skulle han växla ner från femman till fyran för att ge full gas och accelerera. Men det bar sig inte bättre än att han lyckades peta in tvåan i stället...
Vart varvräknarnålen tog vägen är det ingen som riktigt vet.
- Det blev lite rörigt i motorrummet. Och du kan ju gissa hur mycket sådana här titan-motorer kostar, suckade en källa hos biltillverkaren.

jag tror det var som så att motorn var kall sen vart det något fel så det vart ordentligt övertryck i oljesystemet sen sprack oljefiltret direkt och så började det läcka.

har ni hört om bilskolan som körde med bmw sen var det en elev som lyckades få i backen på motorvägen i 100-110 lådan gick itu sådan behandling hör ju inte heller till det vanliga.
Gubben står med sina loafers indränkta i olja och tror att det är något fel på en ventillyftare. Jo, jag tackar...
Aldric
Optimism kallas sånt ;)
Vill bara säga det att dessa bilar som motorjournalister provkörs är inte snällt behandlade.. inte av någon..
Tror nu inte att detta bara händer JAGUAR.. (eller jag vet)
BMW Sverige har även de bilar som inte går att sälja efter att alla motorjournalister är färdiga med bilen!!!

Tex, när M5 E-39 kom så var det kopplings byte i stort sett efter varje återförsäljare haft bilen.. + däck..
Då har de rullat ca:300 mil mellan varje ställe bilen landat på.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
..enda gången som bilarna får bra behandling är när Trafikmagasinet testar, då är det bara isofixen till bilbarnstolarna som är utslitna ;-)
Espen
Bjoerk: Kan verkligen hålla med dig på punkten "Svensk motorjournalistkår är enligt mig bara en skock med oseriösa grabbar som inte har den rätta känslan för det de gör".
Är det någon som har tänkt på hur fort och i vissa fall ansvarslöst "journalisterna" på Tv3:s Prestanda kör? Det går ofta i 40-50 över gällande hastighetsangivelse, om inte mycket mer. Vad jag undrar är varför inte pressen eller polisen har uppmärksammat detta? Jag menar bevisen finns ju på band, och vittnen finns det ju ett stort antal av (Tv tittare).

Och när jag ändå håller på, jag läste idag i en ny tidning alá Slitz och där var det ett reportage som handlade om en "proffisonell" tjuv. Det hela gick ut på att en journalist följde med denne tjuv under en dags arbete... hallå?! Jag blev så j*vla förbannad när jag läste detta, tuven sa saker som "om folk är så dumma och naiva att dom låter det vara så lätt att sno saker så kan dom lika gärna skylla sig själva" och "nej jag har aldrig dåligt samvete". Vad jag undrar är om man i Sverige inte har skyldighet att försöka stoppa ett brott om man vet om det alt. ser det. Borde inte reportern kunna ställas inför rätta? Medbrottsling?

Jaja, ville bara skriva av mig!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Espen: Du har så rätt!

blir lika fundersam varje gång man hör MotorJournalisterna säga! Det grå utan problem att ligga i +++ för hög hastighet med denna kärra! Men det får man ju inte !!! Och de visar det på våra normala vägar!!! Det tycker jag är fel! Se på de engelska programen.. där körs bilarna på bana eller så på ett öppet flygfält.. där drar dom ur bilarna och inte på vägen! tycker jag sett detta för ofta och anser det vara oseriöst! Klart man ska visa vad bilarna går för! men gör det på rätt ställen då!

_________
Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
theprophet: Gissar att dessa tester av bilar på "vanliga" bilar görs under säkra förhållanden...inte så att en journalist bränner i 150 på en 70-väg utan ngn kontroll på trafik o lag osv.
Så dumma är dom inte...eller?
Espen
Fartglad: Jo!

-Eppe-
Born2XLR8
"Jaguar" och "Jaguar".... Det är väl nästan bara Forddelar i dom nu för tiden i alla fall?
BoogieElvis: Är inte varumärket fortfarande Jaguar även om det är baserat på forddelar? Om inte så finns det inte många bilmärken kvar.

Den CLK du suktar efter är ju inget annat än en Chrysler... :-)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Faktum är att Ford gjort underverk för jaguarkvaliteten sedan de kom in 1990. Och när Ford lyckas höja kvalitén förstår man hur bra den var innan...

"En gentleman har två Jaguarer. En som han kör, en på verkstad."

My Bimmer is my mistress
Det fenomen som är intressant är att de flesta verkar tro att bilvärlden är statisk. Detta gäller speciellt då diskussionen leds in på området kvalitet. Mycket av detta beror på människors oförmåga att omvärdera sina värderingar. Många är de bilmärken som gjort omfattande arbeten med att förbättra sin kvalitet (aveende driftsäkerhet). Ändå anser de allra flesta att Mercedes och BMW är de bilmärken som håller högst kvalitet. Så är inte riktigt fallet. Längre. Mercedes var länge ledande när det gällde driftsäkerhet men har halkat efter. Detsamma gäller BMW. De som är ledande nu är de japanska biltillverkarna. Toyota producerar sina bilar till ungefär halva kostnaden av en europeisk bil och är ändå världsledande när det gäller driftsäkerhet. Ändå hävdar många svenskar envist att japanska bilar är skit. Det ska vara tysk kvalitet... Värderingarna rotade sig på 70-talet och lever kvar än.

Jaguar är ett av de bilmärken som gjort det största kvalitetslyftet i bilhistorien. När Tretretti säger "Och när Ford lyckas höja kvalitén förstår man hur bra den var innan" hoppas jag han har en skämtsam ton. Fords pengar är lika mycket värda som till exempel BMW:s. Och det är ofta pengar som hjälper till att höja kvaliten. Jaguar hade en riktigt dålig ekonomi före Fords ägandeskap. Läs gärna mer om Jaguars kvalitetssatsning i "Operations Management" av Slack, Chambers, Johnston. (Fallet används ofta som ett "Best Practice" i kurslitteratur för produktionssystem/kvalitetsteknik).

För att understryka problematiken med människors konservativa hållning till värderingar kan nämnas att Volvo alltid kommer förbli billigast att äga, Opel och Alfa Romeo rostar, BMW är sportiga men har extremt dyra delar, Mecedes har världens högsta kvalitet, Renault är livsfarliga att krocka i(!), alla japanska bilar är slut vid 10000 mil... Listan kan göras lång.
Vad jag förstått så var Jaguars produktion hantverksmässig innan Ford kom in i bilden, så dom som tror att handtillverkade detajler är bra och massproducerade är skit. Tänk om.
Flåklypa: Jaguars tillverkning var inte hantverksmässig men produktionssystemet var bristfälligt och kvalitetskontrollerna i det närmaste obefintliga.

I J.D. Powers mätningar placerade sig Jaguar näst sist, med bara tillverkaren Yugo efter sig, strax före de köptes upp av Ford. År 2001 hamnade Jaguar XJ på en 7:e plats i Powers mätningar. BMW 5-serien kom 9:a och Mercedes E-lass 8:a. De tre översta placeringarna gick till japanska tillverkare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.