|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag skulle vilja vata vad jag bör tänka på, då jag tänkte ställa av min Z3 2,8 -99 i vinter. Den kommer att stå i ett kallgarage. Ska jag ta ur batteri så det ej dras ut av larm, eller är det bättre att bara parkera den och invänta våren och hoppas den startar då? Behöver jag kolla kylarvätskan då det är en importbil? Skulle vara trevligt att få lite tips ang detta då jag ej ställt av någon bil tidigare. Pele | |
|
Jag lyfter upp min bil på bockar så däcken inte skall skadas av att stå länge på samma ställe. Batteriet sätter jag på underhållsladdning med en liten MC laddare som laddar med lågström ca 100mA. Jag har en nästan tom tank som jag häller i en flaska K-Sprit. Sufletten skall vara uppe för att hållas ovikt. Suflettskyddet har jag tagit in och vikit ut. Det är väl allt. /PG |
|
|
Jag tvättar bilen ut- och invändigt, tankar den full (för att undvika kondens i tanken), ökar lufftrycket i däcken (för att minska risken för "plattor"). Batteriet brukar jag ladda med 3-4 veckors mellanrum. Då och då under vintern när det är torrt på gatorna tar jag ut bilen och kör runt kvarteret några varv, samt låter bilen stå på tomgång, när den är helt genomvarm ställer jag ner den i garaget igen. ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
Dufvis |
Samt låter ac´n jobba lite.... |
|
Och byt olja innan avställning om det börjar bli dags för det. Motorn mår bättre av ren och färsk olja än vattenutspädd och försurad sådan under avställningen. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.