AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.255

Separata spjäll vid turbo?

Sida 2 av 3
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jesper---> Jag kanske har missförstått ditt inlägg men det som Tipsarn skriver stämmer väl rent principiellt (alltså siffrorna kanske inte stämmer men tankegången är rätt). Motorerna kommer dra samma antal luftmolekyler (78% kväve, 21% syre, 1 % ädelgaser och annat) genom sig men olika mängd (volym) luft (mätt i kubikmeter). Detta eftersom trycket i den halva kubikmetern till motor 2 är dubbelt så högt jämfört med luften till motor 1. Det "får ju plats" fler syremolekyler per kubikmeter i luften om man ökar trycket. Då behöver man ju inte dra in samma volym luft i motorn för att dra in samma antal syremolekyler. Stämmer mitt resonemang?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Oj de vart rätt mycket skriverier=)

Summan av de här tycker jag ändå blir att sitter de separata spjäll orig utnyttja det, inte värt att efter montera på turbobil.

Karl Wågman:

Gas av olika densitet har olika friktion.
Rimligtvis borde luft som har dubbelt så högt tryck ha dubbelt så hög friktion.
popper
Håller med BMW-Andreas. Dom flesta har på forumet har inte någon större anledning att sikta på separata spjäll om inte motorn från börja är bestyckad med dessa. Givetvis är det en fördel om man ska plocka hög litereffekt, men det är bara extrema byggen som fullt ut nyttjar dessa fördelar. Fördelen blir signifikant först vid vassare kammar o högre varvtal, typ 8000-9000RPM.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
J.Dredd: Jo min turbo är en liten trollerisnurra ;) Nej men allvarligt talat så är det ju syremolekylerna man har nytta av i en förbränningsmotor, så därför pratade jag om dem.

Jag står kvar vid att mitt exempel med motor 1 och 2 stämmer grovt räknat. Före turbon drar de in samma mängd luft men efter turbon så flödar den volymmässigt större motorn dubbelt mera luft än den mindre.

mvh Kristian
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Popper, jag har förstått att det kanske inte är någon jättefördel ur effektsynpunkt med separata spjäll på en turbobil. Men om tex tomgången blir stabilare så kan väl det vara en anledning,
Har aldrig funderat på att köpa dyra spjällhus så det är inte en fråga om hur vettigt det är kontra priset. Bestämmer jag mig för separata spjäll så fräser jag dem själv.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Svårare att mappa med separata spjäll, eftersom de blir dåligt vacum i motorn. Men de beror ju på hur sprutet är styrt... mapsensor,spjällläge eller både och.

Vill du göra de krångligt och få ut lite bättre mellanvarvsegenskaper så sätt dit separata.

Vill du göra de enkelt och få de funka finemang, sätt dit ett tex Audi S2 spjäll. Det har bromsats 1000hk på en 4cyl med sånt 65mm spjäll.

Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Ojay---> Om du ger mig en vecka eller två så kan jag räkna ut ett hyfsat exakt värde på friktionen och hur mycket den påverkar strömmningshastigheten, om någon kan ge mig lite data på trattar och spjäll. Min gissning är att skillnaden i friktion är försumbar i en sådan gatmotor som det talas om i den här tråden.
popper
Friktion? Ja, ta ett virtuellt exempel där vi använder oss av keramiska glaserade trattar... Det är tydligt att folk blandar ihop fyllnadsgrad, strömningshastighet o flöde... Separata spjäll hjälper om man har en portarea som är så stor att det blir så dålig strömmningshastighet att det inte harmonerar förrän varvtalet är högt. Den större portarean har gjort så att flödet är större men på bekostnad av strömmningshastigheten. Har man då separata spjäll så blir gashastigheten högre vid små öppningar genom att portlängden blir virtuellt kortare vilket gör att man övervinner en del av den försämrade körbarheten som uppkommer när man inte kan "fylla" upp kanalerna.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En motor fungerar ju så att den förbränner syre och bensin. En bil som har 500hk på 1l drar lika mycket luft som en motor med 500hk på 8l (bortsett från lustgasmatade). Inga konstigheter. Procentsattserna av dom olika gaserna i luften ändras inte för att man komprimerar luften. Däremot den totala mängden.

///Jesper
popper
Hmmm, J.Dredd... Så det har inget att göra med motorns verkningsgard??? Vi tar ett enkelt exempel så det inte blir för rörigt för en del. En GDI-motor på 125 Hk gentemot en Volvo eller SAAB 2 liters dubbelknasare på ungefär samma effekt genererar ungefär så att GDI:n drar HÄLFTEN bränsle/luft mot Volvo/SAAB................
PETER.O
En GDI motor drar inte hälften på full belastning, däremot
så går den med luftöverskott vid lågbelastning, därav den
låga bränsleförbrukningen, luftförbrukningen är dock inte mycket
mindre.

Peter
popper
Hmm, vi tar ett enklare exempel. en motor med visst kompression genererar 100Hk. Samma motor kompressionshöjs några enheter som gör att det drar signifikant mindre luft/bränsle för att generera 100Hk...
go
145
gorjo
330e -21
Vilken eller vilka turbobilar har separata spjäll som standard?
popper, vad är det du undrar om verkningsgraden?

Min websida: Länk
popper
OJAY: Inget mer än att jag vill påpeka att om en motor har högre verkningsgrad så genererar den samma effekt men med mindre bränsle/luftblandning än en som har lägre verkningsgrad. Enkelt o logiskt eller hur.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jesper---> Det är ju precis vad jag skriver i mitt första inlägg. Antalet luftmolekyler du drar igenom de båda motorerna är samma men volymen luft du drar igenom den ena halveras (den med förkomprimerad luft). Det är ju förövrigt hela poängen med att överladda en motor. In med fler syremolekyler i "samma" volym förbränningsrum (jag är medveten om att man får för hög komp om man har exakt samma volym).

Popper---> Det stämmer. Ju större verkningsgrad desto större effekt från samma mängd bensin. Som kuriosa kan nämnas att verkningsgraden på kolvmotorer aldrig kan bli större än 0.6. Verkningsgraden är dessutom enbart beroende på skillnaden mellan temperatur på förbränningsgasen vid explosionen och lufttemperaturen (eller egentligen omgivningens temperatur).
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Gorjo: Kommer inte på någon turbobil med separata spjäll såhär på en gång. Vet dock att det går att få till riktigt fin gång i en turbomaskin med separata spjäll. Går hur snällt på tomgång och ändå bra klipp på topp, trots ganska vassa kammar. Kolla på Sahlins bil tex.

Mvh Jonas
PETER.O
Ferrari F-40 har separata spjäll.

Peter
go
145
gorjo
330e -21
Ok, vassa kamaxlar funkar sällan eller aldrig bra utan separata spjäll. Men turbomaskiner har ju sällan riktigt vass kamm(ar), utom kanske i något undantagsfall som den nämnda Ferrarin. Kan det vara så att separata spjäll bara är relevant vid användandet kamaxlar av mera extrem karaktär och/eller om man önskar få en bättre gasrespons?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.