AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
662

Ventilknack BMW 518i

ba
27
baltic
M535i -87
Jag har en 518i -92. Snart 14.000 mil. Nyinköpt. Jag bytte olja - Mobil1 semisyntet- och fick ventilknack som kommer och går. För tunn olja? Det har varit semisyntet tidigare, Havoline- OK olja mm.
Kan man sätta i tjockare olja, eller andra tips för att ventillyftaren ska hålla trycket.

jag tror du är inne på rätt spår, prova med en schysst mineralolja så blir du säkert av med en del av knacket iallafall.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hörs ticket främst när den är kall? Då behöver du en olja med lägre kallviskositet t.ex. 0W-40.

Om det är tvärtom kan en olja med högre varmviskositet behövas - t.ex. 5W-50, 10W-60.

Vad är det för viskositet på din halvsyntetiska Mobil1?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns inte halvsyntetisk Mobil1 eftersom det är ett samlingsnamn på syntetiska smörjmedel från Mobil!

Ventilknack kan bero på smuts/luft i lyftarna.

Min erfarenhet är att de flesta motorer blir tystare med en syntetolja av god kvalitet!

Precis som Rob_t_j72, skriver beror det på när det knackar.....

Annars är det tyvärr så att M40-motorn kan käka kamaxel om man slarvar med oljekvaliteten och/eller bytesintervallen.
Slutkörd kamaxel vid 14´mil är nog ingen omöjlighet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ba
27
baltic
M535i -87
Tack för era svar. Det hörs inte när man startar, utan kan komma och gå när motorn blivit varm. Ökar jag varvtalet lite så blir det oftast tyst. Men det finns där ändå, och kan - som sagt - uppträda när som helst. Dock inte direkt från start.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.