AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.013

Årsmodell på importbil?

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har precis köpt en m3 -93 import -96. Bilen är en -93 enligt bilregistret men i tullpapprena samt i protokollet ifrån reg. besiktningen så är det en -94. Bilen är även inreggad 9/9 -93 i Tyskland och jag har för mig att bmw byter årsmodell from 1/9, eller?

Är det ngn som vet hur man får klarhet i vilken årsmodell bilen egentligen har?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Denne tråden kan være interessant for deg: Länk

Eksakt samme problemstilling som i ditt fall.

Jeg vil tro at den regnes som en -94 ettersom den er registrert så sent på året, slik som du sier. Det er ikke uvanlig at en årsmodell produserers sent på året før.

Hva angår endringer på M3 -93 og -94, så vet jeg ikke.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
I Tyskland anger man nästan uteslutande reg.datum i annonser samt i "Briefet" om jag minns rätt ( Får kolla annars ). Är servicebok original så ska det även framgå tillverkningsdatum eller om det är när den lämnat fabrik. Vet inte vilket datum de byter "årsmodell" men OM det är 1/9 så är det troligt att bilen tillverkats före detta datum om den är inreggad 9/9.

Förmodligen har tull och besiktning gått på reg.datum medans bilregistret via chassinumret konstaterat att det är en 93:a.

Knappa in ditt chassinummer här så får du bilens prod.datum: Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Knappade in chassinumret på länken och fick fram 93-09 som produktionsdatum. Alltså borde det väl vara en 94:a då?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Låter rimligt...såvida inte tilläggsinfon säger att bilens "car code" slutat tillverkats under -93...vilket det inte borde om 1/9 är brytpunkt.

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Var på bmw i Gävle idag för att köpa lite grejor till bilen och passade då på att be dem kolla när bilen var tillverkad. Enligt deras register var den tillverkad i september 1993 och borde därmed vara en 94:a.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.