|
|
|
|---|---|
|
Har blivit erbjuden att köpa en Alpina B10 3.5 -89. Den är oregistrerad pga. att den varit stulen. Så det jag undrar över, är hur mycket det kan kosta att få den registrerad igen? Hur man går tillväga osv..? Vad kan en föredetta stulen bil vara värd på eftermarknaden..? Och vad det kan kosta med ett nytt ratt- och dörrlås? Vore även intressant att veta vad försäkringen kan tänkas gå på.. Kommer att provköra den imorgon, men de som har provat den tidigare säger att den går hur bra som helst.... får väl se imorgon.. =) Hur mycket tycker ni här på forumet att en sådan bil kan vara värd? "förstår att den sista frågan är svår att svara på utan att ha sett objektet. Ska försöka ta bilder på den" Tackar på förhand. /Dennis | |
|
Rattlås + låscylinder går på 1700:- på BMW, men sen behöver du säkert lite andra ateraljer som nycklar och sånt kanske... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Första frågan du bör ställa dig är nog: Varför har inte förra ägaren registrerat in den? Det underlättar ju försäljningen markant och höjer värdet betydligt! Stor risk för en blåsning om du inte kollar upp allt NOGA innan du köper bilen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fattar absolut inte varför en stulel bil blir avregad? Om detta vore fallet så skulle den ha varit försvunnen i flera år och vad som pågått under den tiden blir ju svårt att få reda på. |
|
|
Den bestulna ägaren hann få ut sina pengar från förs.bolaget, innan bilen påträffades tre månader senare. Det innebär väl att förs.bolaget hann avregga den innan den återfanns.. eller? ..jag får väll veta lite mer imorgon, när jag ska träffa den nuvarande ägaren. mvh /Dennis |
|
|
Mej veterligen väntar bolagen bra mycket längre med att avrega sina inlösta bilar, detta låter väldigt konstigt tycker jag. |
|
|
Är det bilen som står på skroten,,, de pratade om att sälja den till utlandet då det ej går att få in en bil som blivit avregistrerat igen. Hade lite info ang, denna bil för ett tag sedan,, har även pratat med skroten som bilen står på då jag ville köpa vissa komponenter på bilen,, men si det gick inte.. -vi vill sälja bilen hel. Sa de.. Oseriös bilskrot vill jag bara säga,,, så kolla noga. Försök även prata med bolaget som hade bilen försäkrad.. innan du köper något från dem. Micke.. |
|
|
Köp bilen o sätt in Alpinas delar i gammal E-34 520i,, så får du ju en billig bil i försäkring,, För det chassinr, som finns på denna bil kan aldrig mer rulla på våra svenska vägar.. Micke.. |
|
|
Visst går det att åter registrera ett fordon som tidigare har varit registrerat här i landet. Kontakta bilregistret för vad som krävs. |
|
|
Den är skrotad,, Och de uppgifter jag fått var det omöjligt. Men men,, det vore ju kul om det gick. För det är ju ändå en numrerad bil vi inte vill gå miste om. |
|
|
Nu har jag fått mycket att fundera på... Tar och provkör den imorgon iaf., sen får jag väll ta mig en grundlig koll på den svenska byråkratin och se vad och om det finns några möjligheter i det här fallet... Jag vill iaf. tacka er alla för hjälpen. mvh /Dennis |
|
| Hur bär man sig åt för att provköra en skrotad bil ? Den kan väl under inga omständigheter få framföras på svenska vägar, eller ? | |
|
Det är kanske lika lagligt som att i TV4 Farmen stå och ta en sup och direkt efter sätta sig och köra traktor? Det kanske var vatten i glasen? Till saken: Du kan provköra en oregad bil med grönskylt, detta ska ej vara några problem. |
|
|
Köpte bilen... :/ (bra eller dålig affär får väl tiden utvisa) Registrering av bilen kommer iaf. inte på fråga. (snyft) Lutar åt att jag plockar lite delar så som stötdämpare, fjädrar, extraktorrör, avgassystemet, och slänger i min nyinköpta 535i e34:a. Ska även sälja en del delar och föhoppningsvis få tillbaka lite flis... (är tyvär inte gjord av pengar). "B10Tobbe" -Det är mycket som är olagligt... så som att gå mot röd gubbe, köra 5km/h över hastighetsbegr. osv. osv. Alla har vi väl iaf. någon gång, (handen på hjärtat) medvetet gjort något olagligt.. eller..? You get.. what you ask for. |
|
|
Isåfall sku du väl byta hela motorn och motronic box i din 535i, använd BMW ventilkåpa (åtminstånde vid besiktning). Sälj dina standard prylar istället. |
|
|
Nu ska vi tänka lite här. Om jag inte minns helt fel av vad jag har läst i Classic Motor (attans bra tidning, för övrigt) så ska ju vissa (äldre?) skrotade bilar gå att införa i registret. Möjligheten ska finnas, men jag vet inget om villkoren. Jag föreslår att du kontaktar dom, eller köper ett nummer. Dom har nämligen en läsarservice, där man kan få just sådana frågor besvarade. Tidningens hemsida: Länk Ska mycket noga poängtera att det här inte är något jag är bergsäker på, då jag inte brukar memorera den spalten. Men jag har nåt minne av att ha läst om just detta. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
**Rauta_man**: Det jag tänkte på mest var om det skulle ske en olycka under provkörningen, finns knappast någon försäkring som skulle gälla då... |
|
|
Erik_R: Snacka med en "Alpina guru" idag...;) Han tyckte precis som du! Så, så får det bli!! =)) Projektet börjar inom kort. Hangaround:Tanken var god. Det skulle säkert ha gått, om inte bilskroten hade lovat förs.bolaget att demolera den... (Chassit kan inte väckas till liv igen av någon annan, än bilskrotaren själv. (genom att anmäla att ett fel i pappers exersisen uppstått, så att fel bil blivit skrotad.) Och det tvivlar jag på att han skulle våga göra, när han nu lovat f-b :et att demolera bilen ifråga. Straff på följderna för honom skulle nog kraftigt överstiga den eventuella försjänsten. You get.. what you ask for. |
|
|
B10Tobbe: Den som inga risker tar....är den som inget liv har. (som min gamla farfar brukade säga..;) No hard feelings B10Tobbe. mvh/Dennis You get.. what you ask for. |
|
|
Rauta> Det jag har för mig artikeln handlade om var gamla bilar som blivit skrotade (i registret) men som rent fysiskt har funnits kvar, och som nu är intressanta renoveringsobjekt av motorhistoriska skäl. Just Alpinorna som tillverkas i förhållandevis låga serier borde ju bli intressanta relativt tidigt. Men som sagt, det är vad minnet minns. Ventilerar bara det här som en möjlig idé att kolla upp noga, innan planerna avskrivs. Om det på något vis går att genomföra köper du ju bilen som reservdel, och går sedan vidare, om det innan har visat sig möjligt. Då behöver ju inte bildemonteraren hamna i kläm, han har ju skrotat bilen (i registret) och sålt delarna, om än ihopsatta. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: ..ska nog ta och ringa tidningen imorgon. Det vore ju dumt att låta bli... Jag ger det här alternativet veckan ut, nästa vecka börjar annars operation överflyttning. Tack alla, för visat intresse! mvh/dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.