AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.082

Strulande 520 E28 vill ej starta

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Grannen har fått problem med sin E28:a från 86.
Bilen vill inte starta.

De har kollat tändstift, säkringar, batteri säger de.
Det jag själv funderar på är om det kan vara bränslepumpen som är död eftersom den säkert inte har blivit bytt sedan bilen först togs i bruk.

Hur kan man ta reda på det och var sitter den?
Har ni några andra tips på vad det kan vara?

/Hammar
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
"Surar" bensinpumpen (sitter under bilen vid tanken om jag inte minns fel)?
Kommer det fram bensin till spridarna och/eller är tändstiften våta av bränsle?
Tänder den till någon gång, eller är den helt död?

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
"Surar" ska vara "Surrar", men det kanske du/ni förstår ändå =)

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack för ett så snabbt svar.

Bilen i fråga står ca 3 km ifrån mig och grannen är inte hemma just nu, så jag kan inte kolla direkt nu.

Jag kunde inte höra något alls då tändningen är igång, först hörde jag att lyktorna sätter igång så att säga, sedan var det tyst, inget surrande.
Ska lyssna lite mer nu när jag vet var pumpen sitter.

Tändstiften var helt snustorra.

Fläkten startar och så försöker motorn tända men inget händer, låter som en typisk "sur" motor kan man säga.

/Hammar
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Tjenare!

Tja, min bil (528i) har strulat i två veckor så jag har gått igenom allt som har med startsystemet att göra.
Börja kolla att bilen får soppa, lättast är att skruva av returslangen från insprutningsannordningen (sitter på min längst fram på ramen över insprutningsmunstyckerna, efter tryckregulatorn (den lilla burken med tjock slang från) sen en dm från tryckregulatorn finns en liten mindre plåtburk och där är det lättast att kolla om det kommer soppa) och starta och se om det sprutar soppa... (rikta den bort från generatorn så inte hela bilen börjar brinna om bensinen antänds ...och passa dig när du tar bort slangen... kan vara tryck där i, inte kul att få soppa i ögonen) man kan få hålla på ett tag innan soppan når fram. (speciellt om tanken var tom)
Kommer det ingen kollar man att ingen slangat ur soppan (gunga på bilen och lyssna i hålet ifall soppamätaren mot förmodan skulle ha pajjat)
Om den har soppa i tanken kollar man om bränslepumpsrelät "klickar", känn på det när man startar, det känns om det klickar. Klickar det inte så byter man det. Klickar det och det inte kommer någon soppa är nog pumpen eller filtret igensatt... bara att byta (har bilen stått länge?)
Om det kommer bensin i returslangen så kollar man om det tickar om insprutningsmunstyckerna, gör det inte det är det troligen styrboxen i handskfacket (den som styr insprutningen) som är paj, om dessa tickar får bilen soppa, vilket den inte borde få om stiften är torra...
Ta loss ett stift och koppla in det och kolla om det blir en gnista när man startar (gör inte som jag utan lägg ifrån dig stiftet om du inte vill ta en liten flygtur och får rolig frisyr) kommer det gnista är det troligen inte tändningen. Kommer det ingen gnista kan det vara tändspolen (sitter nedanför spolarvätskebehållaren) eller styrenheten för tändningen (sitter på höger hjulhus) eller fördelardosan som är paj eller felinställd (ger gnista till fel cylinder eller nåt)
Om allt detta fungerar och den ändå inte startar vet jag inte vad det kan vara.... men då har man ju bytt allt som finns och kan krångla...
Motorn kan låta sur även när den inte får någon soppa alls... Att pumpen lägger av är ett av de vanligaste felen... Att pumpen är dålig är ett annat, då surrar den men drar massa ström, då känner relät av det och stänger av pumpen istället för att säkringen ska gå. så kolla att pumpen surrar ända tills du slår av tändningen.
Lycka till!

/Daniel
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ska kolla i morgon och gå efter dina tips och se om vi lyckas starta bilen.
(Förhoppningsvis utan att få en "Robert Collin-frisyr")

Tack Reodor, suveränt bra och noggrann beskrivning, som hämtat ur en verkstadsmanual!

Jag meddelar hur det går sedan.

/Hammar
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Hur går det? Man är ju lite nyfiken :)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag kommer självklart hålla dig informerad om hur det går, än så länge har de inte lyckats få hem bilen, jag gav dem det du skrev (grannen hälsar och tackar så mycket) så de håller väl på fortfarande, de har hittat en trasig tändspole som kanske kan vara en del av problemet, men eftersom tändstiften var torra så tror jag nog mer på bränslepumpen, jag tänkte jag ska åka och kolla hur det går för dem sedan.
Igår var jag inte hemma.

Jag återkommer med status lite senare. ;-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
" jag tänkte jag ska åka och kolla", det var en liten konstig formulering, har inte vaknat riktigt ännu kanske... ;-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag frågade i går om de hade löst problemet, de sa att det troligen var bränslepumpen, bland annat, och de var minst sagt trötta på bilen.
Jag misstänker att de kanske har hittat andra saker som krånglar också.
Jag vet inte hur historien är på bilen, men den var inte i bästa skick kan man säga då de köpte den, jag tror inte de kollade upp allt man bör kolla osv. kanske var lite av ett "panik-köp"...

Men de har gett upp på bilen och tänker troligen sälja den och köpa en annan, förmodligen ett annat märke.

Lite synd att de köpte ett dåligt BMW-exemplar från början, de har bytt mycket på bilen och kostnaden som de har lagt på bilen börjar dra iväg sa de och det är därför de vill ha en annan bil som inte kostar lite mycket att äga.

Om jag ser att de har fått igång bilen (om de bestämmer sig för att reparera den) så kan jag fråga hur de gjorde så vet du hur sedan.

Tack för hjälpen i alla fall, kanske även andra kan ha nytta av din beskrivning om det är fler som inte kan starta sin bil.

/Hammar
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Vad ska de ha för bilen? :)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ja, om någon är intresserad så är det bara att höra av sig och ge ett bud.
De ska som sagt sälja den så...
De vet inte riktigt vad de ska sälja bilen för, men den har i alla fall besiktigats i sommar utan anmärkningar och de har som sagt bytt en del på den.
Det finns en del rost som man får fixa till.
Sedan får man naturligtvis ordna transport själv för att få hem bilen.
Bilen finns i göteborgsområdet, så ni som är intresserade av en 520 -88 som gått ca 28-29k mil kan ju maila mig eller nåt.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Oj, -86 var det, inte -88... sorry. ;)

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.