|
|
|
|---|---|
|
tömde växelådan och gjorde rent tråg+magneter. Enligt Bentleyhandboken skall 750 lådan rymma 3.5 liter atf dexron III olja. , hälde i 2.5 liter och stickan är då full vid stillastående. vid tpomgång och P-läge i lådan ger inte ens 3.6 liter utslag på stickan. hur mycket skall man egentligen hälla i ? 20 liter ? :-) Noterar också att bentley anger motoroljan till 7.5 liter men jag måste ha 9.5 liter för att oljenivån skall ligga i mitten på stickan , oljestickorna är korrekt typ. Har bentley fel ? tycker mycket är "knas" i den boken. Hur mycket växelådsolja har ni andra fyllt i för att få nivån i mitten på stickan vid tomgång P-läget i. ??? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) | |
Paap Reeder |
Hej! Har bara bytt motorolja än så länge och då räckte 7,5 för mig. MVH /// Paap R |
|
Står det inte något om hur man mäter nivån på växellådsoljan i instruktionsboken? Jag har den inte tillgänglig just nu men har för mej att jag har läst något om detta. När jag bytte så kollade jag så att det var rätt nivå när bilen var avstängd men varmkörd. Felix |
|
|
Hej wadel! Du ska ha oljetemp på 70°C (cirka) i läge P och tomgång.Du får alltså köra lite grann. Sen är det 9L Dextron 3.Fyllde min genom mätsticks röret och för varje ny liter gick jg igenom varje växel.Dock inte ett komplett byte vid samma tillfälle.Tror det var 4,4,1. Blev en dramatisk skillnad då den ryckte ganska ordentligt på 2:an och backen plus att det var kläggigt runt magneten. Förstår inte vad Bentley håller på med men min skrutt Saab ska ha 3,5L så lite lurt måste det vara. Annars är det som Paap säger om motor oljan men någon har skrivit här på forumet att filtret vill ha sin beskärda del och suger en viss mängd. Mvh dic. |
|
|
Jag mäter min växelådsolja vid 80 grader celcius , enligt bentley den korrekta temperaturen som även verkar rimlig i praktiken. Enligt bentley skall det mätas när bilen går och står still med P-läget i i växelådan. det är så jag gör men endå tycks 3.6 liter inte räcka. Kollat innunder bilen med vit trasa och ficklampa och inte så mycket som en droppe olja läcker ut.... Får helt enkelt testa å ha i en deciliter i taget tills stickan visar olja på mittenmarkeringen (mellan mittenmarkeringen) Bentleyboken är SKIT tycker jag numera , mycket stämmer inte och elschemana är sunkiiga UTAN potentialer ! ultra-kass. Sedanb finns det direkta FEL på massa saker med el/ventilation etc. som inte stämmer med de originalscheman jag har från bmw , stämer ej heller med det man med ögat kan se och mäta. prova tex. att ta ut IHKA boxen enligt bentleys anvisningar , det är omöjligt då den sitter med 4 kontakter , 2 på varje sida , enligt bentleys anvisningar kommer man att slita sönder 2 kontakter (dyrt) + få ett himla jobb med skarvningar/lödning. ångrar ja köpte boken. Dic : vad menar du med "tror det var 4,4,1" ? liter ? växlar ? |
|
|
Hej igen! Jag var kanske lite oklar men jag menade liter men för varje liter som gick i så gick jag igenom växelprogrammet för fördelningens skull.Kollade nu i instrboken ang motor olja,i min bok står det 8L,kan kanske vara den extra halvlitern för filtret som nämndes förut.Har visserligen ingen Bentley bok men det verkar jäkla udda om du har hittat så mycket fel och att de rekommenderar 3,5L.Växelådans oljebyte gjordes vid tre olika tillfällen,vill inte påstå att det är det absolut korrekta sättet,finns säkert nån som har ett annat tricks men lådan och bilen uppför sig alldeles utmärkt. Vi hörs Mvh Dic. |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
3.5 liter förutsätter väl att du hade rätt nivå från början. Om du har för lite olja i innan, måste det ju fyllas mer än 3.5 liter. När det gäller motoroljan fattar jag inte hur det fungerar... Har du väntat så att all olja hunnit rinna ned ordentligt vid påfyllning? /Mattias |
|
Ja väntade iaf. 2 dagar innan ja kollade och fyllde på mera.. det bör räcka :-) 3.5 liter förutsätter "rätt" nivå ? rätt nivå vid oljebyte måste ju vara 0.0 liter i lådan ? alla gammal olja skall ju bytas ut ? Iaf. har jag alltid gjort så tidigare på alla bilar , ut med all gammal olja och i med ny... FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
Paap Reeder |
Hej! Vet inte om det stått tidigare i tråden men en ny 4hp24 skall fyllas med 7,5 liter vill jag minnas. Vid byte gäller dock bara 3,5 eftersom resten ligger i momentomvandlaren. Men detta var kanske inget nytt. MVH /// Paap R |
|
Jaha det var ju intressant ! Dels att bentleyboken INTE tar upp det. Sedan är frågan VAD jag egentligen har tömt ut för olja då jag tagit bort oljetråget under växelådan , det finns ju 2 alternativ. 1. enbart 3.5 liter växelådsolja. 2. 7.5 liter olja där både momentomvandlaren + växelådsoljan ingår.... Hur fyller man på i momentomvandlaren och hur kollar man nivån där ? vart sitter den ? *konfundersam* |
|
Paap Reeder |
Hej! Kikar i verkstadsboken till min 3,0 - 1973. ZF 3 HP 20 - Erstbefûllung = 6,4 lit Ölwechsel = 1,8 lit. Har i bakhuvudet ngnstans att hp24:an vill ha 7,5 från totalt torr till 3,5 för oljebyte. Finns i en annan tråd där ngn godhjärtad kamrat gjort en matematisk tabell för hur många gånger man måste byta olja för att man skall kunna säga att man bytt "all olja". 1:a bytet så byter du ju bara 50%. 2:a bytet så byter du således ytterligare 50% av den första obytta o s v. Detta oaktat om Du tagit loss tråget eller ej ty oljan "gömmer" sig i converter+pump. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej nr 2! Såg inte Din fråga fullt ut. Det är samma olja i både momentomvandlare och vxllåda. Oljan cirkulerar ju via pumpen genom silen-ventilplattan-konvertern (momentomvandlaren) - kopplingarna och så tillbaka igen. Konvertern innehåller således minst 3,5 liter som ju inte rinner ut vid ett byte. Nivån i konverten kan inte kontrolleras. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.