|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag sitter och skriver ett skolarbete om dieselmotorer. Jag hittar inte några uppgifter om spridarnas öppningstryck i förkammar / direktinsprutade system. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Mvh Emil | |
cr |
Öppningstrycket på en dieselmotor förkammardiesel eller direktinsprutad ligger på ca 150 bar, varierar lite beroende på motorfabrikat och modell. En mordern "commonraildiesel" Jobbar med betydligt högre tryck, runt 1500-1600 bar. Systemet fungerar lite annorlunda mot en konventionell dieselmotor. Det är magnetventiler som öppnar till spidaren och pumpen har således inget förhållande till vevaxeln. En konventionell diesel motor sprutar pumpen rätt mängd diesel till spridaren. Det finns alltså ingen magnetventil utan pumpen reglerar själv när det sprutas in. Varje spridare har ett eget rör till pumpen och pumpen måste vara "tajmad" med vevaxeln för att det skall spruta in diesel på rättt spridare vid rätt tillfälle. Blev lite krångligt at förstå kanske, men det kanske hjälper dig lite. MVH Calle |
|
Samma tryck i direktinsprutad och förkammar konstruktion alltså. Tack så mycket cr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.