|
|
|
|---|---|
andlar |
Hej! Har nyligen köpt en 318 med sommardäck på alufälg blev även lovad vinterdäck av personen jag köpte bilen av vilka jag inte sett röken av. Undrar nu om det är ok att kränga över vinterdäck till alufälg (standardmått) och hur det ät att köra på alufälgar på vintern slitage osv eller om det är bättre att köpa plåtfälg kostnad etc. Detta är min första bil därav dessa frågor. Mvh Andlar |
|
Jeg har tenkt til å bruke mine alufelger (bmw krysseker 42, 16"), da jeg har tenkt til å skaffe fetere felger neste sesong likevel. Hvilke felger har du? Hvis du holder dem rene, og lakkoverflaten er hel, bør det går bra (enligt det jeg har fått rede på her på forumet). Noen mener at man kan sette dem inn med noe polish (se under emnet bilvård), men jeg har hørt at det er vanskelig å holde dem rene hvis man har satt dem inn med wax, så jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å gjøre selv. Du skal vel ha 185/65/15? |
|
andlar |
Stämmer bra det (dimensionen). Tack för ditt svar blir nog 4 nya ringar utan fälg. Andlar |
|
Om det är lackade högkvalitets alufälgar (t ex BMW original eller BBS) tål de oftast vintern bra. Om det är billigare alufälgar brukar det inte bli så bra när de utsätts för saltslasket.... :o/ Plåtfälgar kostar inte många kronor som begagnade! För runt en femhundring kan du nog få fyra begagnade plåtfälgar till din bil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har kört alla mina bilar med alufälgar... gillar inte plåt,, ser för taskigt ut. Efter allt så har du ju på vinterdäcken en längre tid än sommarfälgarna.... så varför inte ha bilen snygg året om? Bästa är att tvätta fälgarna rena.. sen vaxar du upp dem. Håller man efter och tvättar så är det inga problem. |
|
|
Originalfälgarna som jag hade på min E46 höll inte så värst bra under vintern. Med många tvättar och ofta med avfettning lossnade klarlacken. Klarlacken la sig som lite skrynkligt skinn och gulnade med tiden. :( Men, det blir nog vinterdäck på alu-fälg i år iaf. Det ser ju för täskigt ut med plåt... :) Länk Länk |
|
| Anders: Hvilke felger var det? | |
|
andlar: Jag kör med aluminium fälg(Bmws org 17m fälg)på vintern det viktiga är att spola av dom med jämna mellanrum så ska det inte vara några problem. |
|
|
Spola av dem i perioder når det saltes mye da eller? Hvordan er det med vann som fryser fast på felgene og diverse når det er minusgrader? |
|
|
Morten M: När det var som värst med snö i stan så spolade jag av bilen ink fälgar varje dag. Upplevde ingen bekymmer med vann(vatten??)som fryste fast vid minus grader. |
|
|
Morten M, Det var 16" original, femekrade. Vet inte modellbeteckningen på dom dock. Dom mest vanliga femekrade skulle jag säga... Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.