|
|
|
|---|---|
|
Förr så hade ju oftast alla bilar plåttank , och då var det ju bäst att "vinterförvara" bilen med full tank , så att den inte började rosta osv.... Men idag så har ju alla bilar ( nästan alla ) plasttank , hur pass viktigt är det att förvara den med full tank då ?? Kan tanken börja läcka vid tex armaturpackningen om man inte har full tank ? Vad är bäst ?? Billy B-10 | |
|
Om tanken är full med bensin blir det mindre luft i tanken = mindre kondensvatten i bensinen. K-sprit binder kondensvatten. Slutsats: Fyll tanken så full du kan och slå i en eller två flaskor K-sprit (eller ännu bättre Redline oils Waterremover som är mycket effektivare). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK... ja det lutar åt att jag fyller upp den innan vilan.... men inte behover jag hälla i sånt medel i tanken om den är full ?? Billy B-10 |
|
|
Behöver och behöver....det skadar inte! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok ok..... tack för infon.. Billy B-10 |
|
|
Hade problem med en Micra förut vars tankpåfyllningsrör delvis rostade bort, varvid jag fick vatten i tanken och motorstopp! Det var två år sen ungefär. Fick syn på Redlineoils Water remover på Mekonomen och prövade - det funkade! Inte ett hack mer sen dess, fast nu har Micran fått sin välbehövliga sista vila... |
|
Paap Reeder |
Hej! Förra vintern förvarade jag min 750 ute (helkapell) med tom tank. Bilen var torr och fin undertill bak. I år har jag tankat fullt. Nu är den redan sur och kondensfuktig runt tanken + 20 cm till in på underredet. Kommer nog att slanga över minst 90 pannor till M535:an. Sedan kanske jag i de återstående litrarna häller i K-sprit. Nu känns det inte bra. Tror det beror på temperaturväxlingarna över dygnet. 102 liter soppa tar litet tid att kyla resp värma upp. MVH /// Paap R |
|
Men jag har min bil i garage.... Torkar inte packningarna i tanken om den står tom så länge ?? För att sedan läcka när man tankar fullt....på våren... Billy B-10 |
|
Paap Reeder |
Hej Billy! Några pakningar förutom O-ringen som tätar armaturet finns väl inte i tanken. Den O-ringen är det ingen fara med. Hålls isf "smörig" via de återstående bensinångorna. Värre kan det vara med rosten innuti tanken isf. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.