AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.133

e46 318Ci eller e39 520i?

Sp
52
Space
320i -00
Skal kjøpe ny bil neste sommer, og lurer litt på hva jeg skal ha.
Selvfølgelig skal det være bmw, men hvilken modell?

Har alltid synes e46 coupe er jättesnygg, men etter litt prisundersøkelse kan man jo få en 97-98 e39 520 / 523 billigere enn en 99 318Ci. e39 er jo også jättesnygg, hvis man gjør en facelift + M front / lister + 18" felger og moderat senking. (som egentlig også må gjøres på coupe'en..)

Hvilken av de 2 bilene går best? (er snabbast)
Hvilken ville ni valgt?

Blir liksom ikke det samme med kun 4 cylindere.
Går det å få fett ljud i en 318?

Space
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
En absurd fråga, men ok.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Utseendemssig tycker jeg om båda två bilene. Som orginal er Ci uten tvil den snyggaste. M-spoiler, M5-grill og facelift er et must på E39, Ci lever lenge på orginal, ettersom den allerede er mer sporty enn sedanen. Jeg skulle definitivt valgt E39 523i framfor 318 Ci. Tycker det er litt trist med liten motor i en coupe med sportsunderstell og det hele. Men det er min personlige åsikt. E46 er tysta biler, men du kan erstatte mellandemperen til soundrør og sportljuddempare bak. Det gir "fetere" ljud.

Ci er dyrer og mer ovanlig enn E39. 520i vil jeg oppfatte som treg. Har ikke prøvd den, men 523iA har jeg prøvd. Den var flott, men mindre krefter vil jeg ikke ha i en sånn bil. Effektmessig/vikt tror jeg de stiller ganske likt. (Se også modellguiden). Ingen kommer under 0-100 km/h på under 10 sek.

Hvilke behov har du?
- Ekonomi?
- Komfort?
- Plass?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Space: Øy, du er norsk, også er du fra Fredrikstad jo. :)))

"Ingen av dem kommer under 10 sek på 0-100-tider," skulle det stå. Dårlig tid, mye feil.

Kan legge til at E39 er en eldre bil enn E46, utvalget er større av E39. Har du sett på autodb.no? Länk
Sp
52
Space
320i -00
Morten: Jepp! Også fra Fredrikstad?
Ikke sett autodb.no, men er stadig på finn.no.

323Ci? Det hadde vært noe... Litt for dyr for meg da.
Har du link til bilder info (her på AUTOpower)?

Jeg har ingen spesielle behov bortsett fra at prisen bør ligge nærmest mulig 200k (her i Norge da... GRRR!) og helst ha 6 cylindere, for det gode skyvet og lyden :)

Tidligere 318Ci har jo bare 118hk. Samme motor som i sedan? Kan være enig i at det blir litt slapt i en coupe, men heller en 318Ci enn 318i har jeg tenkt.

Space
Sp
52
Space
320i -00
Har forresten kjørt endel '96 Audi a6 2.0 avant med automat, og er 520 like treg som den er det ikke så veldig aktuelt.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Space: Artig å treffe på noen som kommer fra samme sted som meg her her.

Min 323 Ci er fortsatt orginal - med BMW Krysseker 42 16" - så jeg har ikke brydd meg om å ta noen bilder enda. Har skrevet litt om bilen under använderinfo: Länk

Tidligere i år var jeg på jakt etter E39. Var det lenge. Kom over en fet 523iA, men den ble solgt foran nesa på meg. Da ble jeg oppgitt og fikk øynene opp for Ci istedet. 523iA var flott å kjøre, men det er en litt større bil å dra med seg rundt i svingene. Automat var uinspirerende, følte at jeg bare satt på med bilen. Kjører en del alene eller med én pasasjer, derfor fant jeg ut at Ci med to dører var midt i blinken. Overkommelig utseende i orginalutførende tilogmed!

Men får du en 318 Ci til 200k? Mitt inntrykk er at de ligger på nærmere 250-260k fortsatt. Du kan muligens få den billigere hvis du velger vekk utstyr som skinn, sportsseter o.l, men det er utstyr som er vel verdt pengene (spesielt når du skal selge bilen igjen). Det "pristillegget" du gir for skinn og sportsseter er etter min mening penger investert da disse gjerne ligger over 20k (?) høyere i pris. Kan import være et alternativ?

Min er kjøpt av bmw-forhandler i Tyskland og hentet av min onkel. Hvis du er interessert i import kan han også være en mulighet for deg hvis du vil. (Han driver litt med biler på hobbybasis, har også importert flere ganger. Noen ganger tjener han litt på det, andre ganger har han en bil noen måneder før han selger den uten å tjene noe på det osv). Han har registrert firma, men ikke no store greier (som Grandal). Grandal i Særp har et godt rykte, men de tar seg godt betalt. Ca 20-30k på å skaffe importbil lissom.

Jeg synes du skal prøve en 523, det er ganske bra med bil for pengene. Er enig i at 318 Ci er å foretrekke fremfor 318i, med samme motor..
Sp
52
Space
320i -00
Har sett noen Ci til 225k, men da som du sier uten skinn, sportsseter og multifunksjonsratt. Vil gjerne ha sort skinn / delskinn (helst alcantara, men er vel enda dyrere), sportsseter og alulister. Selve bilen synes jeg må være sort eller sølv, men "M5 blå" er også stilig.

Browset autodb i går. Var veldig mange fine 525 å se der. Takk for tipset!

Var en tur på grandahl forrige helg og så på en sort 520 de har der til 205k. Veldig pen og velholdt bil, dog uten skinn osv, men er den representativ for hvordan brukte e39 ser ut, må jeg si det virker som disse bilene er pent holdt.

Ser de har fått inn en M-tech variant også
Länk
Den er helt riktig, bortsett fra pris og motor da...

Pleier det være noe problem å få prøvekjøre? Jeg skal jo opplagt ikke kjøpe ennå, men vente til jeg har satt unna litt mer penger.

Angående import så er jeg ikke fremmed for tanken. Har sett litt på mobile.de, men etter avgiftene er beregnet kommer de stort sett ut like dyrt som her virker det som. Nå tar jo ikke kalkulatoren på dinside hensyn til om det er leasing/firma-bil. Hvor mye vil det utgjøre i forskjell? Er det den tyske momsen som blir trukket fra?
I tillegg er jeg ikke noen kløpper i tysk, så føler jeg fort kunne blitt lurt :) Da er det jo kjekt å ha noen i samme by med litt peil :)
Sp
52
Space
320i -00
Hvor finner du forresten linken "Användarinformation" ?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Anvenderinfo finner du ved å trykke på det iconet av ansiktet ved siden av brukernavnet til venstre.

Det er ikke noe problem å få prøvekjørt hos Grandal, hvis du gir inntrykk av å være en potensiell kunde. Du trenger ikke si at du ikke har penger; si at du har lyst på en bmw, men at du er usikker på hvilket motoralternativ du vil ha. Fortell at du vurderer 520i og 318 Ci. Spør om ting, om bilen, om det er noen andre på vei inn, om de blir fort solgt, om det går an å ta en prøvetur osv.

Folka på Grandal er veldig "folkelige," de virker ikke som typiske selgere. Ikke regn med å bli ekspedert, de har mye å gjøre. Du må nesten gå bort til dem når du får sjansen.

Import. Jeg vet ikke om det er penger å spare på E39. Har inntrykk av at det er lettere å gjøre et bra kjøp i Norge, hvis du kjøper privat - sammenlignet med hos forhandler i Tyskland.

E46 Ci tror jeg kan være noe lønnsom. Vanskelig å si hvor mye jeg sparte på det. Tapte 10k på en "bomtur" da...var ikke så lett å finne bilen Frankfurt likevel. Fant en via nettet istedet, dro ned igjen og henta den (min onkel altså). Mener jeg fikk en bedre bil til en lavere pris enn det som hadde vært mulig i Norge. Tipper man kan tjene omkring 10-30k, tatt i betrakning at man betaler over 8k i omreg.avgift på norske biler.

Også må det være en "MwSt. Ausweisbar." Det betyr at prisen er inkludert tysk moms på 16%, da dette er en leasing eller firma-bil. Hvis bilen koster f.eks "20.880 Euro (MwSt. Ausweisbar)" koster den 18.000 Euro ved eksport. Når du regner ut, husk på at du ikke trekker fra 16% av 20.800 (disse prosentene er inkludert, altså må du trekke fra ca 14% når du regner grovt/ca).

Til sammenligning:

20.880 x 0,14 = 2923
20.880 - 2923 = 17.957 (grovt regnet)

18.000 x 1,16 (16%) = 20.880 (18.000 er altså utgangspunkt for 20.880 inkl. moms på 16%).

Get it?

Bare for å si litt mer om dette med skinn, det jeg mente med at dette er en "investering" (i motsetning til bil forøvrig), er at det ekstra man betaler for skinn - du får igjen hele beløpet når du selger bilen ettersom disse bilene gjerne ligger rundt 20k høyere i pris. Det er hva jeg tror.

BMW skal liksom ha skinn for tiden, og det er det som er attraktivt for kjøpere. Skinn = letter å få solgt bilen. En bil som ikke er ettertraktet synker kanskje ytterligere i pris også. Men det er jo ikke absolutt alle som vil ha skinn, eller har penger til det (som i ditt fall).
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ps. Du blir ikke lurt hvis du kjøper en bil hos bmw forhandler i Tyskland. Min onkel snakker noe tysk, men samtalene gikk stort sett på engelsk. Han kjøper ikke privat der nede, da må man ha omfattende kunnskap om diverse papirarbeid som man da må gjøre selv, man må være mer dreven (ikke minst på tyskspråket).

I mitt tilfelle ble det betalt depositum (15-20k) før avreise. Og bilen var like fin som lovet over tlf/mail. Les importguiden: Länk
Sp
52
Space
320i -00
ikonet ved siden av navnet ja! ikke dumt :)

Angående %-regning så er dette et triks:

20.880 / 1,16 = 18.000 :)

Skjønte hva du mente med skinn og ser helt klart poenget. Ser jo først og fremst etter skinn selv også. Sikkert mange som tenker slik.

En kamerat kjøpte en 97 bmw 318is fra en tysk forhandler usett (eller, kun sett bilder), og den var helt strøken. Men det er nok en fordel å sette seg litt inn i sakene først, så en vet hva som er viktig. Har lest importguiden før, + sett lister i forumet på hvilke feil en bør være på utkikk etter ved forskjellige modeller. Gjelder jo uansett hvor en kjøper.

Fant denne: Länk på autodb. Høres ikke ut som noe dumt kjøp, men har jo ikke penger før til sommern. Kjipt...

Trøsten får være at det stadig dukker opp godbiter, selv om jeg tror en må lete lenge etter en like godt dokumentert bil som denne :)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Reset
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
20.880 / 1,16 = 18.000 - helt korrekt. Har alltid trodd at det ville tilsvare 17.539 (i dette tilfelle) med min logikk. Takker meget for opplysningen. Arrg!

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor. Smurte meg inn med uutholdelig tålmodighet, og sparte ca 8 måneder lenger enn "planlagt" for å få råd til denne bilen. Fikk den for 1. august i år. Prisen synker jo mens du venter, og det er mer sjarm med ny bil etter vinteren.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det var en fin E39 du fant fram der, dog med orginale støtfangere foran og bak. Historikken var pedantisk, det er ikke et minus, men ikke et must heller. Det er skikket som teller. Tror at denne selgeren velger å selge bilen nå pga km-standen. Den er ikke veldig "høy" enda, men det blir den jo ganske fort? Har du tenkt på det aspektet? Jeg kunne selv tenkt meg en bil som har gått omkring 150k km, men da vil den sannsynligvis ha gått over 200k km når jeg skal selge den igjen. Innbilder meg at den faller litt "ekstra" i pris da.

Bilen er sikkert helt kurrant.
Sp
52
Space
320i -00
hehe, gjorde den regnefeilen når jeg bestilte en surroundreciever fra sverige i vår. Fikk aldri sluttsummen til å stemme, helt til det gikk opp et lys :)

Angående den bilen jeg fant så så jeg senere at den var gått litt vel langt ja. Vil helst ikke kjøpe en som har gått over 150k km. Helst rett rundt 100k. Jeg ser på 180k km og oppover som langt, men det er kanskje ikke det for nye biler?

Det jeg også har lagt merke til med biler som har gått langt er at skinnsetene (hvertfall på førersiden) begynner å bli slitt og "strukket" i skinnet. Det er ikke særlig pent.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Km-stand er veldig relatrivt. Men det stemmer nok at 200.000 km for "nyere biler" ikke er så mye sammenlignet med eldre biler. En E39 kan f.eks kjennes tight og ny ut på rattet etter å ha rullet såpass. I forhold til listepris tror jeg dem regner 0,80 kr per km i fratrekk.

Min oppfatning er at km-stand skal gi en pekepinne på hvilket skikk bilen bør være. Altså ikke hvordan den er. Det kan også indikere hvilke slitedeler som er byttet eller kan forventes å bytte. Latt merke til at enkelte biler selges litt før det er tid for å bytte ut halve bilen? Noen ganger kan det lønne seg å kjøpe en som har gått over den "magiske grensen," enn litt under.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Skinnseter hvor skinnet er "strekt" er ikke så pent. Det tror jeg kan intreffe etter en ganske kort stund også. Viktig å smøre inn skinnet innimellom. Et tips til strukket skinn kan være å prøve med litt vann, det kan trekke seg litt sammen da.

Ps. Grunnen til at jeg poster to innlegg etterhverandre er pga et merkelig fenomen med denne datan (får ikke postet lange innlegg alltid).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.