|
|
|
|---|---|
|
Det knackar ganska mycket i motorn.Låter självklart mest när den står på tomgång. Vad skulle det annars kunna vara? BMW535i-89 Tacksam för svar!!!!!!!!! | |
|
Ventilspelet kanske måste justeras?! Är inte så inne på just detta, men oftast kan man justera bort "knackande" utöver det den annars knackar! Insprutningen, kanske spridarna brukar väl låta klick klick klick osv! rätta mig om jag har fel?! |
|
|
ok Vet du kortfattad var man gör denna justeringen? |
|
| Bort med ventilkåpan måste man nog, men man bör veta vad man gör också! | |
Nordanvind |
Är med största sannolikhet kammen som är slut. Lämna den för ventiljustering, där kan de avgöra om det är en justeringsfråga eller kammen. |
|
kan man se genom olje locket om en kam verkar vara sliten? för jag är lur om att min är i behov av byte. =) Mvh Björn |
|
|
Lättast att ta bort ventilkåpan och känna med naglarna på kamloberna. Då kan man ju även kolla ALLA lober, inte bar den/de som eventuellt är åtkomliga direkt under oljepåfyllningslocket. På M20 motorer är ett bar tips cylinder nr 1, d.v.s längst fram. mvh MW-Guru |
|
|
okej! tack så mkt! ska genast kolla upp! när man drar fast ventilkåpan? ska man tänka på nåt speciellt då? dra i moment? och i nån speciell ordning? mvh Björn Mvh Björn |
|
|
900:- på verkstad... gör det inte själv om du inte är "kvalificerad"! gör du fel (alltså inte har cyl. i noll-läge) när du lossar på den plutten på kamen som trycker ner ventilen, ja... då är risken att det blir felinställt och att den slår sönder ventilerna mot kolven och det som blir kvar av dem kanske repar cyl. fodret mm... inte bra... Har inte gjort det själv men hört lite skräckhistorier... fast... om man vet vad man gör är det ju bara att ta reda på vilket spel det ska vara och ställa in det med ett bladmått... se till att dra åt kamloberna bara... /Daniel Ps. när du ändå är där och pillar kan du ju köpa en vassare kam för 1500:- som ger upp till 60hk mera :) |
|
|
-> Magoo Kanske litet väl basic men har du kollat att oljemängden är korrekt? För lite olja kan även det orsaka "dieselknacket".... |
|
|
vilken kam för 1500:- ger 60 hästar? är som att jag tvivlar.. Mvh Björn |
|
|
60 hästar extra kan ni nog glömma, då behövs det omfattande modifikationer. Motornord har trimkammar, dock ingen för 1500 kr, det blir nog svårt att hitta för det priset. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Nu får jag väl backa lite... Jag har ingen sådan kam, bara hört om den, och 1500:- är såklart ett beg. pris. Sen är det nog mycket möjligt att 60hk inte var 60 i början av berättarkedjan... Har ingen erfarenhet om att det skulle vara orimligt så jag svalde det... Finns en skrotbil för 3000:- med skinninredning och en sådan kam här i stan (är nog det som sätter priset) som min polare ska köpa, får bromsa hans bil innan och efter så får vi se :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.