|
|
|
|---|---|
|
När jag idag lämnade bilen för omplåstring hos BMW i Bollmora skulle jag hämta en hyrbil att ha under tiden. Gissa min förvåning när jag endast fick ha en kompac 316Ti med motiveringen att Original Försäkring jämställer bilarna i klass. Då tycket jag att det var konstigt i och med att bilen kostrar 2 gånger så mycket som en 316TI, har dubbelt så mycket motorvolym och sist men inte minst att min försäkringspremie är tredubbelt så hög som på en kompak. Kilen på Mabi ringde till Original och efter mycket om och men fick jag en 320 istället. (tycker för övrigt at det är en väldig trevlig bruks sak och inte alls så slö som jag trodde) Tycker i så fall att min försäkringspremie ska oxå sänkas till samma nivå! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
| Tror de räknar storleksmässigt. Själv tycker jag om att få den slöaste av slöa modeller när jag får en hyr-/lånebil. Blir så mycket roligare när jag hämtar ut min egna bil sen! | |
|
bjoerck: De gånger jag har lämnat in min M3 så har jag både haft 3/5-serien så det med att det skulle gå efter storleksmässigt håller inte. |
|
|
Starre: Ingen av bilarna är mindre. Står en BMW-verkstad för lånebil så får kunden den bil som finns tillgänglig. Kan bli i princip vad som helst. Jag har fått 316 compact, Mini, Rover 75, 520 med flera. om däremot försäkringsbolaget står för hyrbil så skall man få en bil motsvarande den försäkrade. Med detta avses främst storleken. |
|
|
Bjoerk> I mitt fall är det hyresbil på PlusExtra försäkringen. att det råkar vara MABI som är huserat hos BMW spelar ingen roll. det är försäkringsärende och i villkoren står det "likvärdig bil" så det verkar som If (som äger BMW Original Försäkring) tycker att min bil är likvärdig med en 316TI. Fast jag skulle vilja testa 325Ti… ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Med likvärdig bil menas storleken. Om du kör en minibuss till vardags så skall du få en bil med motsvarande utrymme. Jobbigt att få in hela familjen och två hundar i en hyr-Smart... Hästkraftsantalet fyller inte riktigt samma behov. Det är inte nödvändigt med 200 istället för 100 hästar. | |
|
Så teroertiskt sätt är en Ferrari likställt en Smart oxå? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Ja. | |
|
Det kunde varit värre Z3c, en SMART är som Du själv säger också tvåsitsig med ungefär lika utrymme i skuffen som Z3..... Vid försäkringärenden går det dock alltid att förhandla sig till att betala den lilla mellanskillanden för en bättre bil (ja ja, kanske inte så liten alla gånger). Detta fungerar inte på lånebilarna, då BMW bara betalar för en compakt och det inte går att använda den som "mellanskillnad"... /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.