AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
680

Varför fungerar inte abs:en ?

To
6
Togge
Bmw 325 -92
Hej !

Jag har en Bmw 325 -92. Problemet är att abs lampan började lysa efter att jag startat bilen ej innnan. Jag har mätt upp sensorerna och har följade utslag. Hf 11 ohm Hb 11 ohm Vf 11 ohm och Hb 10 ohm. Kan det vara att det skilljer en ohm på höger bak som orsakar problemet ?

Mvh

Togge
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hva angår ohm vet jeg ikke, men det finnes garantert svar på forumet om du søker på emnet!

Har du foretatt en bromstest? Kobler ikke abs inn, eller er det bare lampen som lyser?
To
6
Togge
Bmw 325 -92
Hej ! Lampan lyser och abs:en fungerar inte. Men jag ska leta lite mer här på forumet.

Togge
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det kan være en giver som har gått (kanskje den med 10 ohm?).

Søk: "abs AND e36" gir minst 10-20 aktuelle treff.
om du kan mäta givarna skall du mäta med växelström,för då får du "kurvor" eller att det pendlar upp och ner, då kan du jämföra givarna...lättaste sättet är att köra diagnos
Glöm växelström. Förmodligen har du vanliga induktiva givare eftersom du mäter så lågt som 10-11 ohm. Får du samma värde om du kastar om mätkablarna? Olika instrument har lite olika spänning ut i kablarma vid ohmmätning, om du lånar ett annat instrument, får du samma värde då, och även vid omkastade kablar? Isf är det säkert induktiva givare och 10 eller 11 ohm kvittar säkert.
Nästa steg är att hänga på ett oscilloscop istf ohmmetern och snurra på navet/axeln. Det skall då synas pulser på skärmen om givarna är friska. Nyare givare går inte att kolla på samma sätt, dessa jobbar med likspänning från styrenheten, däremot kan enkel ohmmätning visa om någon givare avviker från de andra.

FP
To
6
Togge
Bmw 325 -92
Tack för svaren ! Tror det blir att köra till en verkstad eftersom jag har så lite tid över nuförtiden :(

Togge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.