AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.732

Köp av familjebil?

Sida 1 av 2
changco
Nu har jag övertalat en kompis som har en mustang -96 att börja kolla på bmw när deras familj ska utökas av en knodd. Deras ekonomi är ca 70-120K för en bil. Kom med ett impulsivt förslag BMW 328. Deras krav är Automat och Turing kanske behövs för barnvagn. Låter det bra i era öron?
Varför inte en E39a Touring?

Ny bild 3okt-
Länk
changco
Hur är Körglädjen i en E39a Turing? Det vill dom dock ha glömde skriva det.
Kan bara säga det att körglädjen är fantastisk jämfört med min
firmabil Volvo Cross Country -02 vingligare bil får man leta efter.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
håller med Soki,
inte en 520, de är lite för trött (inte 170hk modellen- men sådan får du inte för 120K)
Köp en 523i Steptronic, du får en sådan för 120 Tkr.
Perfekt familjebil, och även Ungkarls bil efter som jag kört sådan ;)
changco
Har tyvärr bara lyckas övertalat Frun, dock fick jag väldigt bra respons för min bil, han tycker att BMW har en "viss" stämpel :(
Eftersom ingen verkar rekomendera 3-seriens kombi är det ingen körglädje eller kanske opraktisk?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
523 med step. i touring skulle jag nog avråda ifrån om man vill ha körglädje. Personligen så tycker jag att den blir för seg, dock en personlig reflektion.
Däremot i manuell ver är den OK.

changco: BMW:s stämpel börjar bli ett stort problem för varumärket. Jag känner också flera som motiverar varför de inte vill ha en BMW med just märkets stämpel. MB lider av samma problem.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
3-serien i all ära men den är bara för liten om man har barn. Även 5-serien ligger på strecket till att kännas i minsta laget. Körglädje har du däremot i 3:an.

Men å andra sidan så går det fortare från A till B med BMW så "trängselpinan" blir kort ;) ;)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Frågan är för vems skull man köper bil om man tänker på att en viss bil modell har en viss stämpel? Köper man bil för sin egen skull eller för pollarnas skull?!

Mvh Abbe
Länk
Abbe: Varumärket spelar stor roll vid inköp av en bil. Kunden ska kunna identifiera sig med varumärket och känna att han/hon "passar". Kunden får inte heller känna att varumärket är för fint och inte vill ha med kunden att göra. Detta är de två vanligaste problemen som varumärken har. BMW är ett perfekt exempel som varumärke. Många vill inte köpa BMW för att de inte kan identifiera sig med den "stämpel" märket har. Andra tilltänkta kunder känner att varumärket BMW är lite för fint för dem och skräms bort av varumärkets exklusivitet. "BMW är ingenting för en vanlig människa som jag" brukar dessa kunder säga.

Läs gärna boken Kundpsykologi av Wanger. Står mycket kul där.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
bjoerck, jag håller absolut med dig men samtidigt tycker jag att det hemskt tråkigt att det är så. För mig är det själv klarhet att kunna köpa det jag vill ha utan att behöva tänka på typ vad grannarna tycker.

Förlåt om jag har ursakat urspårning från den egentliga ämnet!

Mvh Abbe
Länk
Abbe: Det har egentligen inte så mycket att göra med vad grannarna tycker om bilen utan snarare hur du vill att du skall uppfattas av omvärlden. Den gamle psykologen Carl Rogers skulle i detta fall hjälpt mig genom att föra ett resonenmang kring realsjälvet och idealsjälvet.
changco
Abbe: tycker inte du har avikit från ämnet eftersom mannen i huset har imot BMW av en anledning och det är en tråkig stämpel, men att bilen är underbar att köra och allt det andra kan han inte klaga på. 3-seriens kombi för 3 personer och en liten gumma kanske inte är så litet ändå för lite resor till sthlm ibland? Tycker man sitter skapligt bak i min, dock bara provsuttit i max 1 min :(
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag skrev "typ grannarna", menade som du säger omvärlden.

Annars är tre serien är inte så tokigt när det gäller utrymmen, det absolut inte stor men full tillräckligt, man får plats med barn vagn och några mat kassar.

Mvh Abbe
Länk
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
changco:
BMW har två ytterpunkts-stämplar från allmennheten:

- Det är för dom med mycket pengar
- Det är bara innvandarere som kör BMW

Troligen en av dom två din kompis "lider av"...
Ta nu det inte illa upp :)

Eivind: Japp, så uppfattas varumärket BMW av många.

- Det är för dom med mycket pengar:

Detta är en vanlig åsikt när kunden känner att inte varumärket är intresserad av honom. "Varumärket vill ju hellre ha rika, snygga människor som kunder".

-Det är bara invandrare som kör BMW:

Typisk åsikt när kunden inte anser hans egen image stämmer med den image varumärket förmedlar.
invandrare hmmm. jag är invandare och kör BMW så på mig stämmer det.Men nu råkar det ju vara så att jag är född 8mil
från münchen så att jag kör BMW är ju inte så konstigt.
Pengar har jag inga så där sket det sig.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Dår får jag väl vara den förste som slår ett slag för E36 touring! :) En snygg modell med spänstiga köregenskaper och som 323i/328i med goda prestanda. Dessutom tycker jag mig ha läst någonstans att den har lika "bra" lastkapacitet som E34 Touring. Är körglädjen och automatlådan viktig så är nog en 328iAT det oprimala valet.

Dock så går det inte att komma ifrån att E39 är en modernare och större bil för pengarna. Men hittar man verkligen en fin 523iAT för 120k? Knappast va?

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Glömde ju bort E34:an! För den angivna budgeten hittar han 530/540iAT i allt från OK skick till veritabelt nyskick. Även en M5 touring kan rymmas i det övre prisspannet, men den saknar ju automatlådan och är rätt bra mycket dyrare i allt.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
changco
Jag tar inte alls illa upp inte jag som jag övertalat, har dock lyckats övertalat kvinnan, mannen har jag alldrig träffat (gammal raggare). Jag tycker bara att det är roligare med att vissa ser BMW med en viss synvinkel. Vilket i mina ögon bara är trångsynt (tyiskt svenskt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.