AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.657

Spricka i topp eller block?

wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Min BMW späder kylarvätska till oljan. Jag har haft av toppen och bytt packning. Ingen spricka i toppen var synlig. Kan toppen vara sprucken ändå? Är det vanligt att man får en spricka i blocket?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det vanliga är ju att just toppen får en spricka...och dessutom kan det vara svårt att upptäcka en spricka när toppen är kall (som i fallet när man monterar av den)...Var toppen planad eller kontrollerad med tanke på planhet..?
kan vara sprucket på ett sånt ställe så det inte ens syns.

min gammla 535a kontrollerades genom alla spelets regler, trycktestades, testade med magnetiskt pulver, planslipade osv.

monterade tillbaka.. samma sak igen, när den blev varm drog den vatten, och tryckte vattnet i oljan.

bytte till en topp jag köpte av en polare, och fenomenet slutade, då hade den toppen vart av 3 gånger, 2 av mig och 1 av föregående ägare.

så man kan aldrig vara säker på att man sett att den är hel, och det är nedrigt som fan att montera av toppen igen och byta innehåll och allt efter att man gjort det en gång redan.

jag la dessutom ner en portning och planing a 5000kr på den toppen, men då får man juh skylla sig själv;)

mitt råd! = hitta en annan topp om det inte ger sig, det är säkert nån spricka du inte ser.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Planheten kontrollerad. Någon som varit med om ett sprucket block? Bara för att uresluta den möjligheten.

/ Björn
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
utesluta mena jag...
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
det är vanligt att 2,5l åkciderar hål i vatten kanalerna.
byt topp och använd altid röd glykol för att före bygga detta fel
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Höhö.. JAG har varit med om sprucket block. Gav samma symptom som en sprucken topp... Plus då att min nya topp slog sig för bil-j****n gick varm.

Två bilar är fler än en..
Ba
42
Baja650
525iA -88
Ska köpa 540 e39
Man ska ej fylla på med röd glyckol om man har haft vanlig innan pga att slangar kopplingar mm kan reagera på detta.
Har pratat med en fd tekniker på saab som berättade detta.

Rotax Power Rules
sprickorna i blocket uppstår oftast där bultarna dras ner.

går att provtrycka, gjordes även detta på min.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.