AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

328 e46 går ojämn efter service

pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Hej!

Jag lämnade in min BMW 328 e46 på på oljservice för ca 1 vecka sedan. Bilan har gått 5800 mil.

Efter servicen har jag märkt att bilen går ojämn och hackigt mellan ca 1000-1800 varv. DVS när jag åker iväg på 2:an och 3:an runt de varvtalet då rycker bilen till ibland.

Men det händer bara ibland.

Jag skall visa upp bilen på måndag i bilcentralen i segeltorp.

Vad skall jag göra. Kommer det att kosta mig något eftersom det uppkom efter servicen.
Det kommer nog inte att kosta dej något. Varöf "felet" uppstått kan bero på att dom "nollat" din bil genom att koppla av minuspolen eller dyl.

Fick samma problem på min 328 som jag hade och då gjorde dom bara om ingreppet...sen funkade den fint igen.

Hoppas att det löster sig för dej!!
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Alla kanaler är kvar i radion.

Kan det vara trolig då att dem har nollat den?
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Man kan nolla motorstyrningen via diagnosuttaget.

/Jonas
det har garnaterat inget med oljeservicen att göra......

pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Björken

Vad tror du det kan vara då?
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Jag har hos BMW idag och skulle låta dem kolla på felet.

Måste bara säga att dem är helt otroliga.

Först fick jag vänta 2½ timme och då gick jag fram och frågade om dem hade glömt min bil, då fick jag svar att dem hade flera bilar inne och att dem precis gick på lunch och skulle komma tillbaks senare. Det kunde ta några timmar till. Då undrade jag varför dem sa till mig att jag skulle komma då när dem har bilar inne.

När jag lämnade in bilen sa jag till att jag måste få ett Kostnadsförslag om det är så att det är något som jag måste betala. T.ex. om nån tändstift var sliten eller något. Eftersom felet uppkom efter service tillfälle och då skall jag inte behöva betala något. Jag kan förstå om det är nån slitage grej och då förstår jag ju att jag själv måste betala.

Dem sa då att jag MÅSTE betala 695:- för att bara felsöka och sedan måste jag betala för ev reparation. Jag har vart i kontakt med MRF och enligt dem skall jag inte behöva betala eftersom det uppkom efter service tillfälle.

Jag blev förbannad och drog därifrån. Vad skall man göra i en sån situation.
ja det är iaf inget fel som kan uppkomma vid en oljeservice!!
det är rena slumpen att det hänt precis när du fick bytt olja! hade det var it in insp2 hade jag kunnat förstå det eftersom man då är på och"rotar" med tändstift och dyl.
har du fått reda på vad det skulle va för fel nu då??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Självklart skall du inte betala något om det är ett fel som har uppkommit i samband med servicen (om de har klantat sig).

Om det däremot visar sig att det var ett fel som inte var förknippat med själva servicen (det kan ju vara t ex en givare eller liknande som har gått sönder), är det självklart att du får betala även felsökningen.

Dvs. det går inte att säga i förväg om du skall betala eller inte.

Var var detta?

Vilka befattningar pratade du med?

Min erfarenhet är att om man är missnöjd - prata direkt med verkstadschefen som direkt kan ta erfoderliga beslut. Då brukar man finna en bra lösning på dylika konflikter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Johan B

Detta var i Bilcentralen i segeltorp.

Jag skickade ett mail till VD i Bilcentralen idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.