|
|
|
|---|---|
|
Ok, detta är någon dum teori som jag har... Jag kikade lite i boken till 535'an, och där står det (på tyska iofs) någonting om att den skall ha minst 91 oktanig soppa. Visst, motorn är ju inte från igår, så det kan väl stämma. Då slog mig en tanke, att jag några dagar tidigare läst om en kille som byggt om en gammal VW pickis till att gå på etanol, vilken han löst genom att helt enkelt ställa om tändningen. Tankarna fladdrade iväg lite för mig, och följande är vad jag nu lurar på... För att motorn skall klara av att gå på minst 91 oktan måste tändningen vara ganska tidig, right? Om man istället tankar 98 oktan utan att ställa om tändningen är väl det lite som att kasta pengarna i sjön... Men, hur skulle det vara om man justerade om tändninge för att gå på 98 oktan? Kommer motorn då ta skada av att 98'n självtänder för tidigt, eller går det bra? Som jag har förstått det så är det just själva poängen med 98 oktan, att det sker en mer kontrollerad förbränning.. Så vad vill jag då få ut av detta eventuelle projekt..? Jo, någon extra effekt är det iaf inte, däremot funderar jag på om man kan göra något åt soppaförbrukningen? Även om jag inte tycker den är så farlig som jag hade trott, så skadar det ju ändå inte att förminska den så gott det går! Men som sagt, tacksam för teorier och reflektioner om någon här har någon erfarenhet inom detta område! Skall väl tillägas att jag inte är vidare kunnig vad gäller motorer, men detta är ju som sagt bara en fundering... // Björn Eriksson | |
|
Det är väl det som chippen gör, optimerar motorn för 98 oktan. mvh Kristian |
|
|
Hehe, ibland är det äckligt vad enkelt ett svar kan vara! Men är det någonting speciellt man bör göra med motorn innan man eventuellt chippar den, för att vara på den säkra sidan, mao? // Björn Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.