|
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Hittat en 325a jag ska renovera motorn på, detta blir första gången så jag och min kompis Haynes har lite frågor. 1. Vad väger toppen på en M20, kan jag lyfta den med handkraft. Inte allt för tanig är jag. 2. Om alla viparmar ska bytas, måste då toppen bort? 3. Ska jag satsa på att byta packningar till toppen på en gång? Kom gärna med lite tips. Oerhört tacksam om ni har någon bilddokumentation över M20 motorn eller när ni själv bytt. |
|
1. toppen orkar du lyfta för handkraft 2. ta helst bort toppen, vipparmsbytet blir enklare då, du kan ju om du vill byta vipparmarna med toppen på plats men det blir lite knaggligare Länk 3. lika bra att byta alla packningar till toppen då du har tagit bort den, så vet du att det är bra packningar i toppen "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
µ_bmw_µ |
Hej! Hur mycket skall du renovera? Ska du bara ta toppen eller hela motorn? I vilket fall så rekommenderas det att du byter alla remmar och vattenpumpen. Termostat är också lämpligt. Är själv i slutet av en helrenovering(Lager, oljepump, packningar, topprenovering osv.). Skruvar saknas...surt. Men de kommer att gå fint. Lycka till! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Ett ytterligare bra tips, byt även smörjoljeröret och dess bultar. Då har du garanterat OK smörjning av dom nya vipperna samt kamaxeln. mvh MW-Guru |
|
-BeeMWe- |
Man lär inte byta röret om det inte är skadat, räcker med att man rengör det juh. |
|
Skaffa BRA verktyg till o börja med...Helst sexkantshylsor med "roundcorner"...Märk upp vart alla slangar/kablar går.... Börja med att de "jobbiga" bitarna, dvs att ta dän grenröret,muttrarna kan vara "sönderbrända" typ...Insug/kamrem brukar va lätt o få bort då dessa bultar/muttrar brukar klara sig fint...Satsa på kvalitetspackningar,hur kul e de om den börjar "blåryka" efter 500mil eller om topppackningen ger sig...När du sedan tar av toppen se till att montera tillbaka ventiler mm på samma plats du tog dem ifrån,dvs sätt inte tex 3:ans insugsventil i tex 5:ans insug...Alla ventiler/säten slits "unikt",sätter du tillbaka dem på platsen du tog dem ifrån blir de lättare att slippa in dem,det råder dock delade meningar om detta men detta e min åsikt i vart fall,för jag antar att du ej tänkt fräsa nya säten o byta styrningar...Till sist:stressa inte...De e inte speciellt svårt men man räkna med att du kommer ha olja/skit under naglarna i några dagar efter så de där med att pilla på tjejen kan du nog glömma just då i alla fall...:) |
|
-BeeMWe- |
Höhö. Blir ingen renovering, någon hade vandaliserat bilen under natten nu och snott allt på den, blir skroten för den. |
|
Satans vandaler |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.