AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.988

Lättning av svänghjul

Sida 5 av 5
nu är svänghjulet bytt till ett som vägde 6.5kg mindre Länk
och motorn går hur bra som helst, inga vibrationer och en jämn och fin tomgång. Dessutom blev den inte alls hetsig i karaktären
bara fördelar alltså i mitt fall då jag nu får ut mer effekt dit bak istället iform av mindre förluster

min bmw 324td hemsida Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Helgonet: Kul att du blev nöjd med bytet, skulle också vilja ha lättare på alla bilarna =)

Mina M30-hjul ser ut som ditt lättade och väger 13kg..
Ser ju inte hela hjulet på bilden men det ser ut som det skulle gå att ta en del med svarven?
Blev det bättre acc i bilen nu då- mkt skillnad mot förut??

Angående hur mkt karossvikt den minskade hjulvikten motsvarar tror jag det krävs en mer avancerad formel än 1kg hjul=22kg kaross.
Skulle iofs stämma om alla kilon suttit längst ut på hjulet. =)

Mvh Anton
jo det blev bättre acc i bilen eftersom man får in växlarna lite snabbare och dessutom blev bilen om än något lättare.(10kg totalt) till då jag tog bort all isolering/plåt som var runt växellådan med
från ettans växel är den snabbare lustigt nog vilket många trodde skulle bli sämre, men det kan som sagt kanske skilja mellan en diesel eller bensinare då utväxlingen på ettan skiljer sig mycket åt.
men som sagt det är ju mindre massa att röra på som orsakar förluster och det gör ju att de blir mer effekt till bakhjulen istället.

min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.