|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
OJ, klockan var mycket när jag skrev mitt förra inlägg, det blev helt fel!!! Jag satt och redigerade texten det men råkade klistra in fel text... Diameter 15,9 cm är alltså fel!!! Simon01 får en guldstjärna som räknade ut rätt diameter där 1 kg svänghjul motsvarar 22 kg karossvikt! Egentligen är det 22,4 cm, men det kan vi betrakta som avrundningsfel... Förhållandet är ju inte linjärt, utan växer med kvadraten på diametern. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Just det ja...det är ju farten i kvadrat :-) Jag skyller också på trötthet. :-) |
|
|
ett lite inlägg:hur många har kört bilar med lättade svänhjul?har själv haft ett "gäng",mest positiva med detta(läs på gamla bilar)är att varvet sjunker fortare,vilket gör att synkringarna fortare får ner differensen mellan drev och hylsa=snabba växlingar,hade en charger som svänghjulet var lättat från 18kg till 9kg,den var snabbväxlad! sen en liten varning:om svänghjulet svarvas på friktions ytan,och blir för tunt,så gör centrifugalkraften att sv-hjulet "bågnar"=slirande koppling på högre varv. |
|
Leibel |
kikade lite på mitt svänghjul till min m10 och det gick inte få upp i svarven på något direkt lämpligt sätt. nån som svarvat ett sånt? hur har ni gjort? En adapter skulle funka bäst men de tar ju en liten stund att göra. tänkte att man skulle ta över startkransen eller banka loss kransen och spän utanpå =/ |
bmwracing |
Men går det inte att spänna fast den i centrumhålet? |
| Alla dessa formler har ni hittat var? finns det nån bok eller något som man finner dessa i, skulle gärna ha dem! | |
|
Spänn upp den i startkransen, det går utmärkt. Det är så man brukar göra. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| stefan_t: sådana formler finns tex i fysik o teknologi böcker. Det fanns med en hel del sånt i läroböckerna från gymnasiet, så det är nog inte så svårt att få tag i. | |
Lotus Samuel |
Jag gjorde en adapter som ser likadan ut som vevaxeln. Adaptern är exakt och kastar ingenting. Men när jag spänner upp svänghjulet på den så kastar det 4 hundradelar längst ut. Alltså har dom inte varit så noga när dom tillverkat svänghjulet. Lite dåligt tycker jag. Nu när jag svarvar av det rakt istället så kommer det ju bli ganska obalanserat eftersom dom balanserat det när det va snett. |
| svarva alla ytor så är problemet löst, om du är säker på att det sitter rakt i svarven. | |
Lotus Samuel |
Jag är säker på att det sitter rakt i svarven. Kan man svarva ytan där lammellen går också? |
|
Hej Ytan där lamellen går blir hård av värmen när lamellen slirar, för att få det helt plant måste man ta så pass mycket att man kommer igenom det hårda. Huruvida det är lämpligt att svarva av ytan på ditt svänghjul vågar jag inte säga. Mina m10 svänghjul har jag svarvat på både in o utsida. |
|
Leibel |
har precis svarvat klart mitt svänghjul, lättade det 1.4kg från orginal 6.6 på mi 10. Vi tog riktigt mycke på ytan där lamellen ligger an, kasnke lite väl mycket. ett par tre mm iallfall. Va hårt som f*n, första gången blev ytan helt ruggig men de blev bra sen när vi tog lite mer. Svarvade även baksidan längs ut "under" startkransen kraftigt. har inte tatt någoting ned mot mitten på baksidan. Kändes inte som någon större idé då det inte är så vidate tjockt där jämfört med längs ut. Bör man vara nörjd emd 1.4kg lättning eller kan man ta mer? ska ladda på med turbo är det tänkt vet inte om de gör att turbon laddar senare kanske =/ nån som har erfarenheter? MVH Leibel |
PussyPOPPER |
Det är i stort sett bara i periferin som det gör någon egentlig nytta. Ju närmare centrum du kommer ju mindre påverkar lättningen. Bättre att hålborra ca 1 cm innanför startkransen. Skulle själv ALDRIG avverka mer än ca 0.1mm på själva lammellytan om ens det. |
Leibel |
vet att det inte gör någon större nytta in mot centrum... varför inte ta mer på lammel ytan? |
|
lyfter en gammal tråd nu så har jag bytt från ett dubbelmasse svänghjul på 13kg där den större vikten låg på utsidan till ett enkel på 6.5kg som är jämt fördelat, en differance på 6.5kg alltså hur mycket motsvarar det i karosserivikt? 1kg sägs ju motsvara 22kg karossvikt blir det 3.25kg *22 = 71.5kg eller är jag kvällstrött efter allt mekande? någon mattemästare här???? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Läste med intresse tråden som startades för längesedan. Ska jag med min oerhörda slutledningsförmåga nu förstå att det gör mindre "skada" på en sexcylindrig bil jämfört med en fyrcylindrig dito så tillvida att nackdelarna med en något ojämn motorgång inte blir lika påtaglig där? |
|
|
Ska mycket till oavsett antal cylindrar att du får problem med ojämn tomgång osv pga lättat svänghjul. Mera troligt är att du kan råka ut för rasslande/knackande ljud från lådan om du byter ut dubbelmassehjulet. Alltså när du står med koppling uppe i neutralläge så lådan är obelastad. Kan bli lite glappande mellan kuggarna på moderna lådor då, inget som gör nåt men kan låta lite. |
|
|
Att lätta svänghjulet kommer inte att ge fler hästkrafter i motorn, det kommer däremot göra att du kan använda lite fler hästkrafter till att accelerera bilen (varva upp motorn) istället för svänghjulet. Ett lättat svänghjul som är välbalanserat ger inte försämrad/ojämn gång på motorn, enda nackdelen är väl att den blir lite "svagare" vid startögonblicket... /MiCCe Team G/C |
|
|
jag ska återkomma nästa vecka när allt är monterat och klart och berätta om skillnaden som blev. och om den nu blir lite svagare vid startögonblicket är det en fördel för mig då jag aldrig får till starterna utan spinner bort mig hela tiden trots 225:or bak och 60 % diffat min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.