|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Ja, men de har ju ett par kusar att ta av. Procentuellt så kan det säkert bli så att F1:an kan få ut ett par hk till, men inte ur en standardmotor. | |
| Hur orkar ni föra denna diskution så här läng, vi har konstaterat vad det är för fördelar och nacktdelar med att lätta svänghjulet... | |
| Någon påstår att det kan göra upp till 5hk, någon säger att det inte gör någonting och argument fortsätter att ramla in. Varför lägga ner en intressant diskussion? | |
| Törs man fråga om nån vet hur det blir med vridmomentet då? | |
NÖRDEN |
Ja, eftersom vi sammanfattningsvis har kommit fram till att det inte ändrar effekten märkbart mycket så är ju givetvis vridmomentet det samma eftersom effekt är vridmoment * varvtal / konstant. Vidare kom vi fram till att man utnyttjade effekten "bättre"... |
Bmw ludde |
Blir lite rallybil av det hela, jag tor nog att svänghjulet har en viss betydelse för vridet, kolla hur stort svänghjul det sitter på en åkgräsklippare med 10 hk =) |
| Att gräsklipparen har stort svänghjul beror på att motverka inbromsningen som kniven gör i gräset när den klipper. Stort svänghjul ger långsam ökning och minskning av varvtal vilket är önskvärt när man klipper gräs. | |
|
Vridet "efter" svänghjulet kommer att öka om man lättar det. Du kommer således att få ett högre vrid på bakhjulet om du lättar svänghjulet eftersom varvtalet får ses som konstant. Därmed ökar också effekten. |
|
Leibel |
kul att många har åsikter om dtta ämne MEN HUR I HEL*ETE stänger man av den där funktionen så ja slipepr få en massa mail hela tiden??? =) |
| Leibel: gå in på ändra användare, där finns det en del att välja på. | |
|
Flåklypa har lite rätt här: Mindre energi går åt till att accelerera svänghjulet och därför kommer den bakhjulen till nytta, men motoreffekten ökar inte, inte heller motorns vridmoment. Detta gäller endast under acceleration, vid ett konstant varvtal åtgår mycket liten energi till att hålla svänghjulet snurrande. Därför känns bilen rappare och svarar snabbare på gas, men motorns effekt har inte ökat. |
|
|
Nu kommer det ett långt inlägg, jag hoppas jag inte tråkar ut er... När man använder effekten för att acccelera en bil, lagras den i form av rörelseenergi i bland annat kaross och svänghjul. En lättning av svänghjul (eller bil) gör att man kan accelerera fortare med samma motor (som fortfarande ger samma effekt). 1 kg på svänghjulet lagrar betydligt mer energi än 1 kg i karossen, låt mig förklara: Antag att vi ska accelera en bil på ettans växel från 0-48 km/h (=15m/s). På ettans växel antar vi att vartalet då når 6000 rpm (=100 varv/s) och att svänghjulet har en omkrets på 1 m (diametern är då 1/pi meter= 31,8 cm). Vid 6000 rpm är periferihastigheten på svänghjulet = 100 varv/s * 1 m= 100 m/s Om vi tar bort 1 kg längst ut på svänghjulet, så minskar den rörelseenergin om svängjulet lagrar. Vid 6000 rpm så minskar energin i svänghjulet enligt följande: periferihastigheten^2 * massan/2 = 100 * 100 * 1 /2 = 5000 Joule Dessa 5000 Joule kan nu istället användas för att sätta fart på resten av bilen. Nu kan vi använda samma formel som innan och räkna ut hur mycket mer massa (vikt) vi kan sätta fart på. Hastigheten på denna extra massa skall vara samma som bilen i övrig, dvs 48km/h = 15m/s. Massan = 2* energin/hastigheten^2 =2* 5000/(15^2)=44,4 kg. Alltså på ettans växel lagrar varje kg på svänghjulet 44 gånger mer energi än bilen i övrig! Man kan nu räkna ut vilken effektökning detta skulle motsvara, effekt är ju utfört arbete/ tiden. Om vi antar att bilen accelerar 0-48 km/h på 4 sekunder, blir kan vi räkna ut vilekn effekt som krävs för att sätta fart på det kilot som finns på svänghjulet 5000J/4 s = 1250W = 0,92 hk (Detta förutsätter att effekten är konstant och oberoende av varvtalet, så är inte fallet i verkligheten). Så enligt exemplet ovan så kan man accelera bilen fortare med lättare svänghjul, eftersom man lagrar mindre energi i svänghjulet. Accelerationsökningen MOTSVARAR att man tillför 0,92hk / kg lättat svänghul. En nackdel är att när man ska växla till tvåan, så har man mindre energi lagrad i det lättare svänghjulet. Vid högre växlar är inte förhållandet mellan svängjulets vikt och karossens vikt så stor som på de lägre. Svänghjulet lagrar mest energi på höga varvtal, kör man på en hög växel så kommer svänghjulet inte upp i varv. I verkligheten är alltså inte effekten ökad, utan det är massan som lagrar energi som är minskad. Det kan vara svårt att förstå att 1kg på svänghjulet kan vara "värt" 44 kg i karossvikt, det är därför lätt att tro att effekten har ökat. Vridmoment och effekt mäts vid konstant varvtal och ett lättat svänghjul ger alltså inte någon ändring på dessa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack. Nu fattar t.o.m jag... Mvh Tjäder |
|
| Strålande förklaring Erikw. | |
|
Håller med! Mycket intressant jämförelse Erik! |
|
| ErikW har rätt. | |
|
Ett litet tillägg i Eriks lysande förklaring. 1 kg från svänghjulet motsvarar 44kg karossvikt på ettan OM det kilot kommer från periferin. Kommer kilot från mitten på svänghjulet, så motsvarar det bara 22 "karosskilon". |
|
|
Tack för stödet, det känns skönt att få förklara och få andra att förstå den teoretiska bakrunden till vissa saker. Precis som Bjorek gjort i Länk Flåklypa: 22kg karossvikt skulle på svänghjulet "motsvara" 1 kg som sitter mittemellan centrum och periferi, i detta fallet på diameter 15,9 cm. Sitter det kilot i svänghjulets centrum (som vi antar är oändligt litet), ger det inget bidrag till rotationsrörelseenergin. Om du vill ha en hemläxa, så kan du få räkna ut vid vilken diameter som 1 kg på svänghjulet motsvarar 22 kg karossvikt! Antar du (eller någon annan här) utmaningen? ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
He he he...där fick jag tillbaka :-) Jag har läst att "mitten" alltid sitter vid r/2 .....i en ding ding värld ;-) |
|
| ca 22,3cm? jag var bara tvungen att testa : ) det var ju ett tag sen man satt med såna formler. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.