|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Länk Kan vara en kul länk för intresserade. |
|
Leibel |
svänghjulet är ju delvis tungt för att kunna ta upp torisionsvängningarna från evaxeln, dvs utjämna dom kraft pulser som vevaxeln förmedlar vidare från förbränning. |
| om det nu är bättre med ett lättare svänghjul, varför har de den tygnd de har? varför inte göra dem lättare från början? | |
| En annan fråga, lättar jag svänghjulet bilr motor mer vilig att varva upp snabbare, OK men jag förlorar ju vrid istället, vilket vill man ha, bottendrag eller varvvillig? | |
|
Du förlorar ingen kraft om du lättar svänghjulet, du förlorar motorns jämna gång. Motorn kommer att svara på gasen snabbt men också falla väldigt snabbt i varv vilket gör den jobbigare att köra "normal" bilkörning med. Länk Länk |
|
| Som Anders säger, du förlorar inget vridmoment, endast motorns jämna gång och mjuka körbarhet. Tomgången brukar bli skitorolig på bilar med lättade svänghjul, men har man inget emot att sitta och häl-tå bromsgasa så kan man ju lätta hjulet. | |
NÖRDEN |
ErikW: jag har aldrig sagt att det är stora effektskillnader men dom är där fast små, (kan tänka mig några hk). En annan missuppfattning är att det ska bli så oroligt om man lättar svänghjulet. Om man lättar svänghjul o samtidigt försöker att utbalansera ut svängningar med hjälp av justerade motvikter på vevaxeln samt att det inte är någon direkt viktskillnader på vevstake/kolv, får man inte dom negativa effekter av lättning. Man kan säga att en stor roterande massa tar upp defekter i form av obalans bättre. En dålig lättning av svänghjul yttrar sig i orolig tomgång vilket inte händer om man utför lättningen rätt. |
NÖRDEN |
Tänkvärt för många är att det sägs att det blir "förlust av vridmoment" vid lättning... Hmmm, alltså tror många att det blir en förlust av förbränningsenergin som försvinner vart? Kanske i spånen som kommit av den bearbetande avverkningen av svänghjulet... Nej, nu var jag dum... Som sagt var så gäller fortfarande att effekt= vridmoment * varvtal / konstant (7023.51) |
|
Nörden: Med vikter på vevaxeln kan man aldrig balansera bort de momentvariatoner som uppkommer på vevaxeln pga förbränningen i cylindern (andra ordningens för en fyrcylindrig motor, tredje ordningen för en sexcylingdrig). Storleken på momentvariationerna varierar med belastningen, skulle man då byta vikter när man ger gas...? Vevaxelns balansering har inget med svänghjulets vikt att göra. Svänghjulets syfte är inte att "ta upp defekter i form av obalans bättre", utan att dämpa andra ordningens vibrationer (4 cyl). Dessa vibrationer märks främst på tomgång, eftersom frekvensen är som lägst där. Om en fyrcylingdrig motor går på tomgång, säg 900rpm, så ligger andra ordningen på 30Hz. Vid 30Hz är det ganska lätta att hitta egenfrekvensen hos andra system, så en ökning av amplituden där märks ganska mycket. Ett större svänghjul minskar momentvariationerna över hela registret, men vid högre vartal märks inte förändingen så mycket eftersom det är mindre risk att sätta något i egensvängning, samt att vi människor är mindre känsliga. Ett vanligt knep är att höja tomgången något om man har lättat svänghjulet. Helt rätt är att vridmomentet inte försvinner (eller ökar) vid lättning samt att "effekt= vridmoment * varvtal" är konstant. Om man skulle vinna i effekt av att lätta på svänghjulet, menar du att vartalet eller eller vridmomentet ökar? Och varför då? Skulle man bara få positiva effekter av att lätta på svänghjulet, hade vi som jobbar med fordonsutveckling redan infört detta! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
En kort notis från jämtland... En polare hade en volvo 142 som folkracebil och precis vid målgång i ett av heaten går sväghjulsbultarna av. Resultatet blir att motorn inte drar runt (nästan) någon annan svängmassa än vevaxeln. Den gick och lät skitvass! Varvade upp och ner som en våldsam mc-racemotor. |
|
320-325 |
En mkt tung bil bör alltså inte ha för lätt svänghjul iallafall men därimot en mkt lätt bil skulle kunna ha ett lättat svänghjul. |
NÖRDEN |
När det gäller 4 cylindriga motorer har den inga fria moment men går som sagt var att utbalansera med 2 motroterande axlar som har dubbla vevaxelvarvtalet. Bara positiva egenskaper har jag inte sagt men att det brukar generera en ökning med 2-5hk är vad jag menar. Ska Bänkköra en motor i januari o får då ett ypperligt tillfälle att prova flera alternativ gällande svänghjul. Ska även se vad en vad jag kallar kombination av lättnings/"luftmotstånds"-operation på vevaxel i form av eggslipning i motviktsperiferin gör. Effekten kommer enligt min teori av att förluster i form av friktion o svängningar blir något mindre. Varför inte bilindustrin gör lättning beror väl på att det ska vara en viss körbarhet. Frågan på denna tråd var om det genererade någon effektvinst o jag säger att det är en viss effektvinst på ca 2-5hk, sen att det både kan bli oroligare körning beroende på vad många upplever som varvvillighet är ju egentligen samma sak som en effekthöjd motor, eller att som många upplever en ändring av t ex utväxlingen på en bakaxel som att bilen får mer effekt. |
|
2-5hk i friktionsförlust på några kilon svänghjul? I såfall skulle värmen som utvecklas i de lagren vara enorm, testa att få ut 1,5-3,8 kW ur metallbitar som har den storleken... Skulle bli ganska röda, right? Normalt bastuaggregat är på 3kW... Visst du kanske får en minskad friktion som ger mer effekt på drivhjulen, men vi snackar inga hästar, möjligen sjöhästar.... |
|
NÖRDEN |
Uj uj uj.... Så du menar att om jag trimmar min motor med t ex 50+hk så brinner motorn upp... det blir inte så att på din motor så saknas det smörjande medel som är i flytande form som kan transportera bort värmen för att sedan avleda den, på min bil som tydligen skiljer sig ifrån DIN så kallas det för oljesmörjning vilken i sin tur leder av värmen med en oljekylare. Det krävs lite grand för att värma upp oljan 1 grad...men som sagt var så har inte min bil självsmörjande lager med coatade friktionsdelar utan den har en oljereservoar i form av oljetråg. Oljan transporteras sedan med hjälp av en pump som genom tryck transporterar runt oljan som tar upp värme. Oj då, det är inte bara vatten som räknas till kylsystemet.... Det vore värre om jag skulle påstå att oljan kunde ta bort större mängder av värmen som genereras genom förbränningen genom att använda mig utav oljekylning under kolvarna. På t ex är det mest till för att "reducera" oljud....Hmmm, det har dom ju inte sagt ju.... |
|
Ja men självklart så leder oljan bort värmen, att de skulle bli röda var ju givetvis inte menat som så, men att ett par lager skulle ha en sådan stor friktion att en lättning på ett par tre kilo skulle ge en minskning av friktionen med 1,5-3,8 kW. Säg att du lyckas lätta svänghjulet med 1/4 av dess vikt, då skulle dessa lager ha en friktion från början som bromsar effekten med 6-15.2kW, allt detta skulle omvandlas till värme som du sen måste kyla bort med olja som sen i sin tur kyls av vattnet. 10-15 kW värme det är en hel del... 15kW det är c:a 20 hk som skulle försvinna i vevaxellagren, bara det är 10-20% förlust på en normalbil (100-200Hk). Det är nog läge för biltillverkarna att hitta ngn ny leverantör av lager för de verkar ju köra med oljebronsbussningar... Och detta är ju bara lagren för vevaxeln, tänk sedan alla lager och roterande delar i växellådan, hur mycket värme skulle inte det generera? Att jämföra så krävs det ungefär 5 kW att värma upp ett normalstort hus på vintern. Det tidigare nämnda bastuaggregatet har en effekt på ungefär 3kW. Och dina vevaxellager bromsar bort 6-15.2 kW, Jo jag tackar... Och för övrigt så har jag olja i min bil ja, men tyvärr ingen oljekylare som orkar kyla bort den otroliga friktion som finns i mina lager... |
|
NÖRDEN |
Visst finns det friktion i lager. Ska se om det kommer hålla på mitt gemensamma projekt där det ska varvas 10000rpm vilket ställer enorma krav på lager. Ska prova några blylager. Håller på att utvärdera olika bussningsmaterial som just nu sitter i vevstakar. Förra var som du förstod en liten pik bara. Generellt brukar det som sagt var bli 2-5hk vinst utöver en rappare motor. vid ett idialt förhållande ska inte massan göra någon skillnad mer än själva trögheten men i verkligheten blir det skillnad. dels friktion o dels torosionskrafter. Inre svängningar på grund av ökad belastning men som sagt många bäckar små.. Tror att det på våran motor kommer att göra lite på en "obearbetad" o en perfekt balanserad motor. detta tillsammans med rätt lager som är hllbara med rätt smörjmedel gör i alla fall någon procent plus att hållbarhetan ökar. |
|
Hubbe325 har rätt att friktionsförlusterna i lagren kan inte minska med 2-5hk, när att man tar bort några kilo på en roterande massa. Nörden: Jag tror du blandar ihop ihop det här med ökad effekt. Om man lättar svänghjulet, så får man en motor som lättare kan accelera bilen. Man kan snabbare komma upp i varv, där en förbränningsmotor har sitt största effektuttag. Mäter man 0-100 på två bilar, är den som har lättat svänghjul definitivt snabbare. Effekten har inte ökat, men man kan uttnyttja den bättre, eftersom motorn snabbare kommer upp i varv. Ett annat sätt att öka accelarationen är att lätta bilen; Med en viktbesparing på 1 kg svänghjulet, gör det mer än 1kg någon annanstans på bilen. Ett svänghjul lagrar mer energi, eftersom det lagrar både translationsrörelseenergi (precis som bilen i övrigt) och dessutom rotationsrörelseenergi. Man kan luras att tro att bara för att en bil med lättare svänghjul accelerar snabbare, har den mer effekt - men så är det inte. Du skriver: "Frågan på denna tråd var om det genererade någon effektvinst o jag säger att det är en viss effektvinst på ca 2-5hk, sen att det både kan bli oroligare körning beroende på vad många upplever som varvvillighet är ju egentligen samma sak som en effekthöjd motor, eller att som många upplever en ändring av t ex utväxlingen på en bakaxel som att bilen får mer effekt." Oroligheten som uppstår med lättat svänghjul är ju inte att den varvar lättare, utan det är att den har en ojämnare gång. Andra ordningens (4cyl) svängningar ger moment- och varvtals-variationer och motorn därmed upplevs som orolig. Som du skriver ger en också ändrad bakaxelutväxling en upplevd effektutveckling (bilen accelerear fortare), men motoreffekten är oförändrad. På samma sätt som det är med ett lättat svänghjul... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Trevligt att bli lite upplyst! Jag har i min villfarelse trott att lättat svänghjul endast hjälpte att få motorvarvet upp eller ned snabbare med motorn frikopplad. Och att det vid färd knappast skulle märkas något el. ungefär som att lätta fälgarna med motsvarande kg? |
|
|
Lover: Skillnaden blir ganska liten, men den är i alla fall positiv... Att kunna ändra varvtalet snabbare vid växling ger även det ett litet bidrag till accelerationstiden. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| På formel 1 motorer kan man mäta ett par hk i effekt skillnad när man lättar svänghjulet. Beroende på att man inte kan balansera perfekt. Om jag fattat det rätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.