|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har 2 stycken 2.5l 24v motorer liggandes båda från 325. Men kolvarna ser inte lika ut på ena motorn är det längre kolvar om ni förstår och den är kupad på kolv toppen den andra är plan. Och i blocket ser det ut att vara oil jets i blocket kan det stämma? Båda ska vara utan vanos. | |
|
Då är nog ena med vanos,den har annorlunda kolv. Oljekylda kolvar är de orig på M50 |
|
| Syns ju rätt tydligt om det är vanos då ventilkåpan sticker ut på ena sidan på vanosmotorn medans den är rak på den utan. | |
|
Problemet är att jag bara har en topp till ena den är utan vanos. Det va en positiv överaskning att det va oljesprut på den! Mätte lite igår stakarna och kolvarna skiljer rejält ena staken är 135mm andra är 140mm cc. Ena kolven är det från kolvbultens centrum till topp 32.5 och på andra 38mm. altså totalt skiljer det 6,5mm i höjd. Den högre kolven har en kupad kolv topp på 3.5mm djup. så frågan är kan man utnyttja detta för att komp sänka maskinen? Dvs plana av toppen 0,5mm samt plana blocket 0,5mm nu återstår det bara 5,5mm men med tanke på att den högre kolven va kupad så kan man dra bort i runda slängar iallafall 1.5mm kvar har vi då 3mm. så nästa fråga är hur mycket är 3mm i grund komprission orginal ligger väl på 10:1. Vilken kolv är vilken? är den med hel kjol och kupad topp som har vanos? |
|
|
Den med grop i är utan vanos. Och utan vanos stakarna är 135mm Bara att svarva ur gropen 3mm på kolvarna så är de 8,2 i komp med 1,8mm toppackning(för planad topp). Mvh Andreas |
|
| Det lät ju lite lättare om jag ska vara ärlig | |
|
Men vem har sagt att man inte ska krångla till det. Det blir ett m50 b25 block med m50 b25v topp med skrotad vanos och ställbara kamdrev. samt m50 b25v kolvar b25 stakar planat block och topp. Det blir totalt 3mm lägre kolv utan att man behöft svarva något på kolvarna. Vad kan komprissins förhållandet hamna på då ungefär runt 7 kanske? Hur räknar man ut förhållandet? |
|
| Spontant så kommer jag bara på två sätt. Antingen mäter du trycken och räknar ut förhållandet eller så tar du och räknar ut volymen i komprimerat tillstånd och jämför med volymen i okomprimerat tillstånd och räknar ut förhållandet där. Det sista är nog svårast och ger klart störst beräkningsfel om tryckmätaren är ordentligt kalibrerad. Finns säkerligen fler sätt! | |
|
Så M50 kolvarna med vanos är kortare? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.