AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
646

Koppling 328

På 5an vid 50km/h gav jag full gas och det slirarade ingenting, men om man ligger vid 50 på 5an och kickar till på koppligen vid full gas så slirar den under ett kort ögonblick. Gennerellt kan man säga att min koppling är "mjuk" i uppföradet när man kopplar mellan växlingar, men när man har släppt upp kopplingen då kan man gasa fullt oberonde växel och det finns inga tendernser alls på slir.
Är min koppling slut eller är det något annat?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Clutchen tar vel lenger ut etterhvert som den begynner å bli slitt (i motsetning til bromspedalen). Når den begynner å slira uten at du trykker inn koblingen er det tid for å bytte den ut.

At den slirar lettere på full gas beror jo på at det blir mer motstånd, og clutchen (plåtene som holdes inntil hverandre) slipper fortere. Det blir jo plutselig "motstånd" med det samme du toutcher pedalen, det er vel derfor den slirar et kort øyeblikk.

Jeg tror ikke at den er slut. Men jeg er ingen ekspert altså!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Du har jo stilt samme fråga nesten två ganger: Länk

Som wendtan sa:

"Harris: kör på 5an i 50 och gasa fullt. Sticker motorvarvet iväg utan förväntad fartökning?
En annan sak du kan prova är att köra på hög växel i låg fart och gasa samt spraka till kopplings pedalen, den ska släppa men direkt igen bita utan slir."

Jeg forsto ikke helt setningen. Skal den slira som du beskriver, eller ikke? :)
Kopplingen är ganska slut men den fungerar fint om man inte växlar allt för häftigt, så det blir nog ett byte inom snar framtid, tack för ditt svar Morten

Morten: Kopplingen skall inte slira alls. När du sparkar till pedalen skall motorvarvet öka men inom en sekund skall den ha "bitit" igen och fungera normalt.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Ok. :) Presis som jeg antok først da.

Hvordan kom Harris_85 fram til at den var ganske slut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.